Russiske ubåde spottet på vej gennem Storebælt

I kølvandet på en stor flådeparade i Sankt Petersborg har en lang række russiske flådefartøjer på det seneste gæstet danske farvande.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tre russiske ubåde foruden et følgeskib er blevet spottet i dansk farvand. De tre af fartøjerne - to ubåde og en følgebåd - har i dag kurs  gennem Storebælt, mens en tredje ubåd ligger for anker ud for Langelands kyst.

Russerne har ikke meldt deres ankomst, men hos Forsvarskommandoen formoder man, at skibene er på vej retur fra Flådens Dag, som blev afholdt i Sankt Petersborg i slutningen af juli.

- De store skibe har forladt Sankt Petersborg, og nu er der nogle af ubådene, der også har forladt Sankt Petersborg, siger Christer Haven, der er presserådgiver ved Forsvarskommandoen.

- Vi forventer, det er på baggrund af Flådens Dag i Sankt Petersborg.

Han lader samtidig forstå, at passagen af fremmede ubåde ved Danmark er normal procedure og sker helt uden dramatik.

For anker ved Langeland

Forsvaret har ikke krav på at vide, hvorfor de russiske skibe passerer gennem dansk farvand, så længe russerne følger de retningslinjer, som gælder for gennemsejling.

Ubådene skal således sejle i overfladen hele vejen, og så længe skibene sejler enkeltvis gennem danske farvande, har de heller ikke pligt til at melde deres gennemsejling til Danmark.

- De skal kun melde deres ankomst, hvis der er fire eller flere fartøjer, som passerer samtidig, forklarer Christer Haven.

Hvorvidt dette er anledningen for, at den ene ubåd onsdag eftermiddag ligger for anker ved Langeland, imens de øvrige tre fartøjer har sat kursen nordpå, må ifølge Forsvarskommandoen bero på et individuelt gæt.

Ubåd 18 aug 2021
Foto: Forsvaret

Danmark ligger geografisk som en prop i indsejlingen til Østersøen, og er således den eneste vej for de russiske fartøjer på vej til og fra Sankt Petersborg, der er hovedsæde for den russiske flåde.

Forsvaret følger som altid opmærksomt med, når fremmed nationers flådefartøjer lægger vejen forbi.

- Det er standard, vi har selvfølgelig fokus på, når fremmede statsmagters flådefartøjer er tæt på ens nationale farvand. Det er helt basic. Vi følger dem med vores egne sensorer, forklarer Christer Haven, som lader forstå, at det altså også er på den måde, man er blevet bekendt med fartøjernes tilstedeværelse denne gang.

- Og i tilfælde af problemer vil vi tilbyde hjælp og støtte.

Og dette har faktisk for kort tid siden været relevant.

Drama ved Sejerø

3. august kunne Forsvarets 3. Eskadre således berette, at den russiske atomubåd Orel kom i motorproblemer, da den 30. juli i år mistede alt motorkraft ud for danske Sejerø.

Orel sejlede i følgeskab med den militære slæbebåd Altay og destroyeren Vice Admiral Kulakov på vej fra Sankt Petersborg med kurs mod Kolahalvøen, da motorstoppet indtraf cirka 5,5 kilometer ud for Sejerøs kyst.

Hændelsen blev fulgt af Søværnets patruljebåd HDMS Diana, som eskorterede de russiske gæster gennem Storebælt den dag. Fra dansk side blev der tilbudt hjælp, hvilket russerne dog høfligt afslog, hvorfor besætningen i stedet kunne forevige den både "dramatiske og spændende" situation.

- Fra Diana fulgte vi nøje med i situationen på ubåden, og tankerne løb hurtigt til filmen "Jagten på røde Oktober", da vi så et væld af mennesker på fordækket af ubåden. Men der var trods alt tre sømil til Sejerø. Lidt vel langt at svømme for en afhopning til Vesten, lyder en del af beretningen, der kan læses i sin fulde længde her.

Ubåden, Orel, nåede dog hverken helt eller halvt til Sejerø, og snart fik russerne genstartet motorerne på ubåden, der sædvanligvis er udrustet med både torpedoer og krydsermissiler.
Ubåden, Orel, nåede dog hverken helt eller halvt til Sejerø, og snart fik russerne genstartet motorerne på ubåden, der sædvanligvis er udrustet med både torpedoer og krydsermissiler. Foto: 3. Eskadre/Søværnet

Denne gang er det dog ikke atomubåde, der er på vej gennem Storebælt, men derimod ubåde af KILO-klassen.

Læs også
Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand
Læs også
Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

KILO er NATO-navnet for en ubådstype med diesel-elektriske motorer. Ubådens drivkraft er således en dieselmotor, der driver elektriske motorer og oplader batterier til sejlads under vand, oplyser Forsvaret.

Ubådstypen har en længde på godt 70 meter og kan skyde en fart på 37 kilometer i timen, under havets overflade, hvor den kan tilbagelægge en distance på 740 kilometer.


Nyhedsoverblik