Rekordhøje brændstofpriser gør ondt på pendlere og erhvervsdrivende: - Vi kan ikke overleve, som det er nu

Priserne på diesel og benzin er galoperet i vejret som følge af krigen i Ukraine. Nu overvejer flere virksomheder at sætte prisen op.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

En tur på tankstationen var for ejere af både diesel- og benzinbiler her til morgen en historisk dyr fornøjelse.

Fra en dieselpris på 11 kroner og 19 øre nytårsdag for godt to måneder siden ramte prisen i går klokken 11 en hidtil uset literpris på 16 kroner og 39 øre, og diesel blev dermed dyrere end benzin, som rundede 16 kroner og 9 øre literen.

Det var således også disse prisniveauer, som mødte bilisterne her til morgen på OK-tanken i Haslev.

quote Privatforbrugerne skal nok forberede sig på at den her usikkerhed kommer til at vare ved lidt endnu

Simon Kristiansen, seniorstrateg, Nordea

- Vi bliver jo nødt til at bruge nogle flere penge på benzin og kørsel i det hele taget, så er der jo nogle ting, der må prioriteres, lød det fra Kenneth Jensen, Haslev.

- Det er jo kedeligt, specielt når du har børn.

Kenneth Jensen fra Haslev fortæller, at det med prisstigningerne er blevet nødvendigt at prioritere i husholdningsbudgettet.
Kenneth Jensen fra Haslev fortæller, at det med prisstigningerne er blevet nødvendigt at prioritere i husholdningsbudgettet. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Navnlig her i regionen gør prisstigningerne ekstra ondt. Region Sjælland er den af landets fem regioner, hvor pendlerne kører længst med i gennemsnit 28,5 kilometer til arbejde.

Risiko for dyrere kørekort

Priserne rammer ikke kun privatbilisterne hårdt.

Flere virksomheder fortæller til TV2 ØST, at de efterhånden føler sig presset til at sætte deres priser op alene for at holde trit med de stigende priser.

Det gælder blandt andet hos køreskolen Ren Trafik i Haslev. Her fortæller indehaver Janus Vorm, at flåden af fem biler og 11 motorcykler er blevet dyr at holde kørende.

- Tilsammen bruger de typisk 3.000 liter brændstof om måneden, fortæller han.

Prisstigninger er endnu ikke kommet på tale, men det kan blive nødvendigt, hvis udviklingen fortsætter.

Janus Vorm, indehaver af køreskolen Ren Trafik i Haslev, fortæller, at de stigende brændstofpriser i yderste konsekvens medfører, at prisen for kørekort må sættes op.
Janus Vorm, indehaver af køreskolen Ren Trafik i Haslev, fortæller, at de stigende brændstofpriser i yderste konsekvens medfører, at prisen for kørekort må sættes op. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

- Jeg synes, det er rigtig synd for de unge mennesker. Vi har de her 250 unge mennesker om året, der tager kørekort, og de skal rigtig ofte selv betale for enten en del eller hele kørekortet, siger Janus Vorm.

- Der er ingen tvivl om, at et kørekort i forvejen er rigtig dyrt, tilføjer han.

quote Vi kan ikke overleve, som det er nu, uden vi får noget dieseltillæg

Kasper Olsen, afdelingsleder, Transportlink.dk A/S

Også for transportvirksomheden Transportlink.dk A/S i Rønnede gør prisstigningerne ondt.

- Den bil her, den koster nok 1.000 kroner ekstra om ugen at tanke. Det vil sige, det er 4.000 om måneden, og vi har ti biler – så ender man på omkring 40.000 kroner om måneden. Så det er en ret stor udskrivning, konstaterer Kasper Olsen, der er afdelingsleder i Transportlink.dk A/S.

Kasper Olsen, der er afdelingsleder i Transportlink.dk A/S, fortæller, at virksomheden har set sig nødsaget til at hæve prisen som følge af stigende brændstofpriser.
Kasper Olsen, der er afdelingsleder i Transportlink.dk A/S, fortæller, at virksomheden har set sig nødsaget til at hæve prisen som følge af stigende brændstofpriser. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Virksomheden har derfor set sig nødsaget til at hæve prisen.

- Vi kan ikke overleve, som det er nu, uden vi får noget dieseltillæg. Det kommer ikke til at rende rundt ellers. Så vi er nødt til at komme ud at finde de penge et eller andet sted, siger Kasper Olsen.

- Og det er primært hos kunderne, tilføjer han.

Færre billige billetter

Også rederiet Molslinjen, der driver overfarten mellem Sjællands Odde og Aarhus, bliver berørt af de stigende priser. På en enkelt overfart forbruger hurtigfærgerne på ruten omkring 6.000 liter marinediesel, der som alt andet brændstof også er ramt af prisstigninger.

- Som alle andre mærker vi stigningerne i oliepriserne – men vi holder vores billetpriser i ro. Lige nu justerer vi lidt på tilgængeligheden af de billigste billetter, men ellers ændrer vi ikke på priserne, siger Jesper Maack, der er kommunikationschef i Molslinjen A/S til TV2 ØST.

Omvendt har de stigende priser ifølge rederiet også været med til at sende flere biler i retningen af færgeoverfarten:

- Vi kan mærke, at de stigende brændstofpriser sender flere biler i vores retning, og vi har altid været optagede af, at det skulle kunne betale sig at tage færgen. Det regnestykke laver bilisterne jo også, siger Jesper Maack.

Rederiet Molslinjen oplyser til TV2 ØST, at selskabet har sikret prisen på omkring 75 procent af sit brændstofforbrug for 2022. Alligevel mærkes de stigende priser, hvorfor der nu bliver justeret på tilgængeligheden af de billigste billetter.
Rederiet Molslinjen oplyser til TV2 ØST, at selskabet har sikret prisen på omkring 75 procent af sit brændstofforbrug for 2022. Alligevel mærkes de stigende priser, hvorfor der nu bliver justeret på tilgængeligheden af de billigste billetter. Foto: Molslinjen

Brændstofpriserne har været støt stigende gennem hele 2021 og i starten af 2022 som følge af stigende efterspørgsel oven på corona-nedlukningerne.

Senest er det krigen i Ukraine, som har sendt priserne på brændstof op på hidtil usete niveauer.

Ifølge Simon Kristiansen, der er seniorstrateg i Nordea, er der svært at spå om prisudviklingen.

- Privatforbrugerne skal nok forberede sig på at den her usikkerhed kommer til at vare ved lidt endnu – og i hvert fald så længe, vi har usikkerhed omkring situationen i Ukraine, siger han.

Læs også
Dyr benzin og diesel får Skatterådet til at drøfte kørselsfradrag
Læs også
Dyr benzin og diesel får Skatterådet til at drøfte kørselsfradrag

Det vil få betydning for priserne, hvad der kommer til at ske med den russiske olie, om importen til EU bliver begrænset af restriktioner eller om de øvrige olieproducerende lande skruer op for deres produktion, påpeger han.

Som konsekvens af de stigende brændstofpriser skal Skatterådet helt ekstraordinært i nær fremtid drøfte størrelsen på kørselsfradraget til pendlerne.

Fradraget blev senest reguleret ved årsskiftet. Her blev der taget udgangspunkt i en benzinpris på 12 kroner og 78 øre per liter. Så lav har benzinprisen ikke været siden 7. januar 2022.

Trods flere uger med voldsomme prisstigninger de seneste uger, så skete der op ad dagen i dag et hidtil uset fald på henholdsvis en krone for diesel og 50 øre for benzin. Prisen er derfor aktuelt henholdsvis 15,39 kroner for diesel og 15,59 for benzin ved de ubemandede tankstationer, hvor prisen generelt er ti øre højere ved de bemandede tankstationer.