Regeringen vil gøre det nemmere at slippe for digitalisering

Borgere skal kunne fritages for alle digitale selvbetjeningsløsninger, som der er omkring 100 forskellige af.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Borgere, der er digitalt udfordrede, skal lettere kunne fritages for at være i digital kontakt med det offentlige.

Det mener regeringen, der har præsenteret udspillet "Et digitalt velfærdssamfund for alle".

I udspillet fremgår det, at regeringen ønsker, at borgere, der er fritaget for Digital Post, samtidig bliver fritaget for alle digitale selvbetjeningsløsninger.

Man benytter sig af en digital selvbetjeningsløsning, når man for eksempel bestiller feriepenge på borger.dk.

6,6 procent af befolkningen er i dag fritaget for at modtage Digital Post.

Læs også
Ældre skal skifte til MitID - men de må vente to måneder på hjælp
Læs også
Ældre skal skifte til MitID - men de må vente to måneder på hjælp

For at blive fritaget skal man leve op til mindst et af seks kriterier. Hvis man for eksempel har en fysisk funktionsnedsættelse som at være blind eller ikke har adgang til en computer, kan man fritages.

Ifølge finansminister Nicolai Wammen (S) skal man ikke være hindret af sine digitale evner.

- Vores velfærdssamfund er til for alle, og det er vigtigt, at den offentlige service er tilgængelig for alle - uanset ens digitale kompetenceniveau, siger han i en pressemeddelelse.

Et fripas

Den juridiske tænketank Justitia har tidligere foreslået regeringen at skabe et digitalt fripas, hvor borgere kan slippe for den digitale dialog.

Derfor synes vicedirektør Birgitte Arent Eiriksson, at det er meget positivt, at der nu kommer fokus på problemstillingen.

Læs også
Politiet skruer bissen på: - Nu er det alvor
Læs også
Politiet skruer bissen på: - Nu er det alvor

- Særligt udspillet om, at det skal være lettere at ansøge om fritagelse fra de obligatoriske digitale selvbetjeningssystemer er en god nyhed, fordi det er noget, som er meget vanskeligt i dag, siger hun.

Hun forklarer, at borgerne i dag er nødt til at ansøge om fritagelsen for hver enkelt system. Dem er der omkring 100 forskellige af.

Ikke for alle

Birgitte Arent Eiriksson påpeger dog, at udspillet ikke lægger op til at udvide gruppen, der kan blive fritaget.

Det er et problem, da kriterierne i dag er for snævre, mener hun.

Hos Dansk Industri (DI) er branchedirektør for DI Digital, Rikke Hougaard Zeberg, glad for regeringens nye udspil.

Læs også
MitID lægger stort pres på Borgerservice - nu bliver tidsfristen rykket for fem millioner danskere
Læs også
MitID lægger stort pres på Borgerservice - nu bliver tidsfristen rykket for fem millioner danskere

- Det er godt at regeringen kommer med et udspil, som hjælper de digitalt udsatte i Danmark.

- Der er en gruppe af borgere, som har svært ved de digitale løsninger. De skal naturligvis hjælpes sådan, at de også kan få glæde af de offentlige servicer og ydelser, som velfærdssamfundet tilbyder, siger hun.