Prishop på tankstationerne – brændstof er blevet næsten tre kroner dyrere på 10 måneder

En kombination af et mindre kørselsfradrag og stigende brændstofpriser stiller pendlerne en dyrere tilværelse i udsigt, når samfundet åbner igen.

Som bilejer har du måske bemærket det. Priserne rundt omkring på regionens tankstationer er steget. Alene siden nytår er prisen steget med over en krone per liter – og går man ti måneder tilbage er det blevet næsten 3 kroner dyrere at købe en liter benzin eller diesel.

Udviklingen skyldes ikke som sådan, at benzin og diesel er blevet dyrere, når man ser tilbage før corona – priserne er blot på vej tilbage til deres normale niveau, forklarer Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i bilejernes interesseorganisation, FDM.

quote Med udrulningen af coronavacciner vil en mere logisk forventning være, at forbruget, og dermed prisen, vil øges i 2021

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom, FDM

- Den lave efterspørgsel under corona har afspejlet sig i faldende brændstofpriser. Men nu stiger efterspørgslen, jo mere samfundet åbner og i takt med, at folk kører mere rundt – og derfor vil priserne alt andet lige stige, siger han.

Prisudviklingen står dog i skærende kontrast til de udmeldinger, som Skatterådet kom med, da kørselsfradraget ved indgangen til 2021 blev sat ned. For en pendlerregion som Sjælland har dette betydning for en stor gruppe mennesker.

- Når satserne kommer til at falde til næste år, skyldes det hovedsageligt, at vi forventer en lavere benzinpris i 2021, lød det således fra Skatterådet i november sidste år. Som konsekvens faldt kørselsfradraget med 6 øre per kilometer.

- Det er alt andet lige mindre godt for dem, der får kørselsfradrag og måske stiller deres bil til rådighed for arbejdsgiver. De står i en mindre gunstig situation, siger Ilyas Dogru.

Forventer dyrere brændstof

Skatterådet har således i sine beregninger regnet med en pris på 11 kroner og 31 øre for en liter benzin, mod 12 kroner og 33 øre året før. I dag er en liter benzin oplyst til at koste 11 kroner og 29 øre ved hovedparten af landets tankanlæg – og meget tyder på, at priserne vil fortsætte med at stige lidt endnu.

- Set fra vores bord var det underligt, at Skatterådet i starten af året nedsatte kørselsfradraget, siger Ilyas Dogru med henvisning til, at prisen for en liter benzin allerede nu er på niveau med Skatterådets prognose, imens yderligere prisstigninger må kunne forventes.

- Med udrulningen af coronavacciner vil en mere logisk forventning være, at forbruget, og dermed prisen, vil øges i 2021.

Turen til arbejde bliver forventeligt alt andet lige dyrere i 2021, hvis man benytter sig af bilen.
Turen til arbejde bliver forventeligt alt andet lige dyrere i 2021, hvis man benytter sig af bilen.
Foto: TV ØST

Siden slutningen af april 2020, hvor prisen for brændstof ramte et historisk lavpunkt, er prisen på både diesel og benzin steget med små tre kroner literen. Helt nøjagtigt 2 kroner og 80 øre viser en opgørelse fra Drivkraft Danmark.

Sammenlignet med for præcist et år siden er prisen oppe med 1 krone og 50 øre.

Øget efterspørgsel skærper konkurrence

I takt med at forbruget stiger, er der dog også udsigt til mere konkurrence, vurderer Ilyas Dogru. Hos FDM har man gennem det seneste år observeret et meget ens prisbillede rundt ved tankstationerne. Her kan konkurrencen meget vel blive skærpet, når flere begynder at køre på arbejde igen.

- Derfor skal man som forbruger være opmærksom. Hold øje og tank bilen, når du ser et godt tilbud – tanken behøves ikke at være tom, før du kører ind på tanken.

Imens bilister med diesel- og benzinbiler oplever, at prisen nu stiger – så er historien lidt en anden for elbilister.

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, minder forbrugerne om, at det godt kan betale sig, at jagte det gode tilbud på brændstof - og tanke bilen, selvom tanken ikke er tom.
Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, minder forbrugerne om, at det godt kan betale sig, at jagte det gode tilbud på brændstof - og tanke bilen, selvom tanken ikke er tom.
Foto: FDM

- Elprisen svinger mere ud over døgnet, fordi efterspørgslen på el varierer time for time. Derfor kan der for elbilejere være penge at spare ved at tanke om natten, hvor efterspørgslen typisk er lav, siger Ilyas Dogru, der peger på, at elbilisterne også kan opnå besparelser ved at sammenligne udbyderne af ladeløsninger.

Ifølge Danmarks Statistik er borgerne i det Vest- og Sydsjællandske område med øer dem, der pendler allerlængst til job i Danmark. 30,6 kilometer mod landsgennemsnittet på 21,7 kilometer.