Politikere raser efter Storstrømsforsinkelse: - Vi er magtesløse

Det skader den kollektive trafik, når Storstrømsbroen endnu engang forsinkes, siger ordførere. Flere vil kompensere pendlerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Vi skal finde på ideer, så vi holder fast på pendlerne. Det duer ikke, at de vælger helt andre transportmidler - så har det jo været spild af penge at lave sådan en helt ny bane her.

Sådan siger Venstres Kristian Pihl Lorenzen, efter det onsdag kom frem, at Storstrømsbroen realistisk set bliver et år forsinket i opførelse.

Meldingen ramte politikerne hårdt - blandt andet fordi, at der ikke er så meget at gøre ved det.

Læs også
Vejdirektoratet truer italienske brobyggere med dagbøder
Læs også
Vejdirektoratet truer italienske brobyggere med dagbøder

- Det er noget værre skidt, at broen forsinkes. Det kan der ikke være to meninger om. Byggeriet af broen blev sat i gang for sent - og jeg er bange for, at vi kommer til at betale en slem pris her i form af forsinkelser i længere tid. Men det er svært at se, hvad vi kan gøre ved det. Vi er magtesløse, og kan ikke gøre meget for at få processen til at gå hurtigere, siger transportordfører Rasmus Helvig Pedersen til TV2 ØST.

SF vil kompensere pendlere

SFs Anne Valentina Berthelsen mener, at forsinkelsen kan blive ødelæggende for den kollektive trafik.

- Passagererne har allerede stået model til mange forsinkelser af arbejdet - og nu kommer der yderligere oveni. Jeg synes, at man skal gøre noget for at fastholde passagererne i den kollektive trafik. Måske ved at give dem billigere eller gratis transport, når de skal over broen, siger hun.

Læs også
Broforsinkelser rammer pendlerne - over 100 timers længere rejsetid om året
Læs også
Broforsinkelser rammer pendlerne - over 100 timers længere rejsetid om året

Og kompensationer kunne være en god ide, siger Venstres Kristian Pihl Lorenzen.

Den gamle Storstrømsbro overvåges tæt. Her er en belastningsprøve igang.
Den gamle Storstrømsbro overvåges tæt. Her er en belastningsprøve igang. Foto: TV2 ØST

- Det er noget, som vi er klar til at drøfte. Det er en prioritet, at den yderligere forsinkelse af den nye Storstrømsbro ikke kommer til at gå ud over pendlerne, siger han, mens Rasmus Helvig Pedersen omvendt peger på at gemme krudtet til den nye bro er klar, og så forsøge at vinde pendlerne tilbage til jernbanen med markante kampagner.

Uvildig vurdering skød tidsplan ned

Meldingen om forsinkelsen onsdag kommer efter Vejdirektoratet har gennemført en uvildig vurdering af byggeplanerne fra entreprenøren SBJV, der står for at bygge broen. Men hvor SBJV fastholder, at tidsplanen holder, så vurderer gennemgangen, at projektet forsinkes med et år.

- Det er enormt ærgerligt, at det forventede åbnings år for færdiggørelse af byggeriet af Storstrømsbroen udskydes igen. Fremadrettet er det afgørende, at alle samarbejder med formålet at få færdiggjort byggeriet hurtigst muligt, sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse onsdag.

Læs også
Brobyggerne på Storstrømsbroen ramler ind i problemer
Læs også
Brobyggerne på Storstrømsbroen ramler ind i problemer

Han ønsker ikke torsdag at forholde sig til SFs forslag om at kompensere pendlerne - men henviser til udtalelsen fra onsdag.

Flere problemer

Der er flere problemer med forsinkelsen. Dels er den gamle Storstrømsbro i dårlig stand, og det frygtes, at den vil føre til større vedligeholdesarbejder i de kommende år, ligesom det også er sket tidligere. Samtidig så er den gamle bro ikke udstyret med køreledninger, hvilket betyder, at eltog ikke kan køre på strækningen. Det betyder at DSB af logistiske grunde er nødt til at vende de nye el-lokomotiver rundt i Næstved, så alle passagerer sydfra skal skifte her.

Det kunne dog være en mulighed, at man udstyrede den gamle bro med køreledninger, siger Anne Valentina Berthelsen fra SF.

Læs også
Storstrømsbroens entreprenør har kæmpe minus
Læs også
Storstrømsbroens entreprenør har kæmpe minus

- Jeg savner meget klare svar fra ministeren på, hvad vi kan gøre. og ved at elektrificere den gamle bro kunne vi måske sikre direkte tog til Nykøbing Falster siger hun.

Der er indkaldt til et samråd om sagen, hvor ministeren skal fremlægge sin holdning til broen.


Nyhedsoverblik