Politiet opruster med nye fotovogne

25 nye ATK-biler skal styrke politiets fartkontrol. Samtidig gør nyt udstyr det nemmere at fange motorcykler, der kører for stærkt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Antallet af ATK-biler (automatisk trafikkontrol) øges på de danske veje. Derudover er de nye biler blevet forbedret, som skal være med til at sikre, at flere fartsyndere bliver snuppet.

Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Med 25 nye biler er politiet nu oppe på i alt 107 ATK-biler på de danske veje.

Det gør, at politiet får bedre vilkår for at sætte ind over for fartbilister, som er et led i den seneste politiske flerårsaftale for politiet.

- Vi ved, at for høj hastighed er en faktor i fire ud af 10 dødsulykker. Hvis vi skal nå vores mål om færre dræbte i trafikken, så er det helt afgørende, at vi alle sammen tager toppen af farten, siger lederen af færdselspolitiet hos Midt- og Vestsjællands Politi, vicepolitiinspektør Thomas Tarpgaard.

De 25 ekstra køretøjer fordeles på følgende måde:

Nordjylland: 2
Østjylland: 3
Midt- og Vestjylland: 3
Sydøstjylland: 3
Syd- og Sønderjylland: 2
Fyn: 2
Sydsjælland og Lolland-Falster: 3
Midt- og Vestsjælland: 1
Nordsjælland: 2
Københavns Vestegn: 2
København: 2

Forbedret udgave

Udover at øge antallet af ATK-biler, har man også  forbedret selve teknikken i de nye biler.

- Vi får nu bedre mulighed for at efterforske, fordi de nye biler tager bedre og mere detaljerede billeder – og så fotograferer vi også bagenden på køretøjerne. Det vil sige, at vi får de bagerste nummerplader med, siger Thomas Tarpgaard.

Læs også
Fartkontrol på motorvej overrasker politifolk
Læs også
Fartkontrol på motorvej overrasker politifolk

Muligheden for at fotografere bagenden af køretøjet gør, at det bliver meget lettere at fange motorcykler og andre køretøjer, der ikke har nummerplade foran.

Øget komfort

Komforten i bilerne har også fået et nyk opad, som kommer personalet i bilerne til gavn. 

Der er blandt andet højere til loftet, og så er der mulighed for at opnå en højere temperatur i bilerne.

Til forskel fra de gamle biler kan man i de nye nu også sætte udstyret op trådløst.

- Det vil sige, at vi kan parkere vores bil, hvor det er hensigtsmæssigt, og så kan vi sætte udstyret op trådløst. Så vi fylder mindre, og vi kan måle flere steder. Så det bliver mere fleksibelt for os, siger vicepolitiinspektør Thomas Tarpgaard..

Med 25 nye biler er politiet nu oppe på i alt 107 ATK-biler på de danske veje.
Med 25 nye biler er politiet nu oppe på i alt 107 ATK-biler på de danske veje. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

De nye biler og det nye udstyr er allerede taget i brug flere steder, og politiet er i øjeblikket i gang med at få det implementeret rundt omkring i Danmark.

- Så vi er derude, og vi vil lave et højere kontroltryk efterhånden som vi får flere biler i hus.

Fakta

  • Ifølge tal fra Vejdirektoratet mistede 130 personer livet i trafikken i 2021. Af dem var 54 bilister i personbil.

  • Fra 2016 til 2020 var der mellem 163 og 211 trafikdræbte om året. Det omfatter i gennemsnit 85 dræbte bilister om året.

  • Antallet af fartbøder fra automatisk fartkontrol er i samme periode faldet. I 2017 blev der udstedt 591.072 fartbøder. I 2021 var der tale om 435.061 fartbøder.

Kilde: Vejdirektoratet/Ritzau








Nyhedsoverblik