Politiet advarer mod fup-opkald fra banken

Den seneste uge har politiet modtaget flere anmeldelser om bedrageri, hvor svindlere udgiver sig for at være fra banken.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Politiet advarer lige nu mod kriminelle, der ringer og udgiver sig for at være fra banken for at franarre private oplysninger.

quote Men sådan arbejder bankerne altså ikke

Henrik Olesen, vagtchef ved Midt- og Vestsjællands Politi

- Det er typisk ældre mennesker, som får et opkald om, at der er hævet på deres bankkonto eller sket mistænkelige transaktioner, og derfor vil der komme en person for at hente deres dankort og kode, så de kan få stoppet problemet, siger Henrik Olesen, der er vagtchef ved Midt- og Vestsjællands Politi.

- Men sådan arbejder bankerne altså ikke, tilføjer han.

Læg mærke til stemmen i røret

Den seneste uge har politiet modtaget anmeldelser om bedrageriforsøg, hvor svindlerne enten udgiver sig for at være en sikkerhedschef i banken eller en bankansat.

Læs også
Forbipasserende finder død mand i kanal
Læs også
Forbipasserende finder død mand i kanal

Ifølge politiet har en person inden for den seneste uge udleveret dankort og kode til svindleren, og derfor opfordrer politiet nu folk til at være ekstra varsomme.

- Hvis man bliver kontaktet af nogen, der udgiver sig for at være fra banken, må man gerne notere nummeret, der bliver ringet fra, eller gøre sig nogle beskrivelser af stemmen, siger Henrik Olesen.

Undgå misbrug af identitets- og kortoplysninger

Hvis en kriminel får fat på dine personlige oplysninger, kan du risikere at få misbrugt din bankkonto, dit betalingskort eller få optaget et lån i dit navn.


Hold fast på dine personlige oplysninger

Videregiv aldrig personlige oplysninger om dit NemID/MitID. Både dit NemID/MitID-brugernavn, NemID/MitID-kode og koderne fra dit fysiske nøglekort er personlige og må aldrig videregives.

Vær kritisk, hvis du bliver bedt om at udlevere dine personlige oplysninger

Virksomheder eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe eller skrive og bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger.

Søg selv hjemmesiden frem, og undgå falske links

Brug adressefeltet i din internetbrowser til at søge hjemmesider frem, hvor du skal indtaste personlige oplysninger, fremfor at klikke på et link, som du har modtaget på e-mail eller på sms. På den måde undgår du at klikke på et link til en falsk hjemmeside, som forsøger at stjæle dine personlige oplysninger.

Kontakt selv virksomheden eller myndigheden

Hvis du bliver kontaktet over telefon, e-mail eller sms, og er det mindste i tvivl om henvendelsens troværdighed, så kontakt virksomheden eller myndigheden, som afsenderen udgiver sig for at være fra, og spørg ind til henvendelsen.

Stol ikke på visningen af opkaldets telefonnummer eller afsendernavnet på sms'en

Svindlere kan ændre visningen af det telefonnummer, de ringer fra, så det er identisk med eksempelvis bankens eller politiets telefonnummer. Ligeledes kan de også finde på at ændre navnet på afsenderen af en sms.

Opret en kreditadvarsel på borger.dk

For at undgå misbrug af din identitet, er det en god ide at indsætte en kreditadvarsel i CPR via borger.dk. En kreditadvarsel er en markering i CPR om, at du ønsker at advare mod, at der ydes lån og kredit i dit navn. Hvis en virksomhed har mistanke om identitetsmisbrug, kan en kreditadvarsel i CPR være med til at danne beslutningsgrundlag for, om virksomheden skal give afslag på lånansøgningen.

Kilde: Rigspolitiet.

- Og har man ældre medborgere omkring sig, så tag lige snak med dem om ikke at udlevere noget som helst til nogen, der vil komme forbi for at hente dankort og kode, tilføjer han.

Hvis man har oplysninger i sagen eller selv har været udsat for et lignede bedrageriforsøg, kan man kontakte politiet på telefon 1-1-4.


Nyhedsoverblik