Omsorg drukner i effektivitet på sygehuse

Mangel på omsorg rammer både patienter og ansatte, fastslår Det Etiske Råd.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Helbredelse handler om mere end kort ventetid, effektiv behandling og hurtigst muligt hjem fra hospitalet.

Patienter har behov for at blive mødt af læger og plejepersonale, der har tid til omsorg.

quote Omsorg er afgørende for, at patienten kommer sig hurtigt og godt

Jane Heitmann (V,) omsorgsordfører og formand for Folketingets sundhedsudvalg

I en rapport konkluderer Det Etiske Råd, at sundhedsvæsenet risikerer at skubbe indlevelse og nærvær til side i sit fokus på at være effektivt.

- Ingen ønsker sig tilbage til tiden med lange ventetider og knap så gode behandlingsresultater.

- Men det er vigtigt, at omsorgen nu også tænkes ind, siger Morten Bangsgaard, der er formand for rådets arbejdsgruppe.

Rapporten offentliggøres, mens regioner og kommuner venter på regeringens udspil til en sundhedsreform.

Afventer udspil i løbet af foråret

Udspillet er lovet i løbet af foråret og skal blandt andet give bud på, hvordan sygehuse, praktiserende læger og kommuner sikrer mere sammenhæng i behandlingerne.

I den forbindelse skal der lyttes til Det Etiske Råd, siger Jane Heitmann, der er omsorgsordfører for Venstre og formand for Folketingets sundhedsudvalg.

Læs også
Stort antal syge patienter presser sygehusene i Region Sjælland
Læs også
Stort antal syge patienter presser sygehusene i Region Sjælland

- Omsorg er afgørende for, at patienten kommer sig hurtigt og godt.

- Desværre er det min oplevelse, at sygehusledelserne har en tendens til at glemme det, fordi de har et meget skarpt fokus på selve sygdommen.

Det Etiske Råd på sygehusbesøg

Det Etiske Råd har besøgt flere sygehusafdelinger for at undersøge omsorgen for patienterne. Helbredelse handler om mere end kort ventetid, effektiv behandling og hurtigst muligt hjem fra hospitalet.

Patienter har også behov for at blive mødt af læger og plejepersonale, der har tid til omsorg, konkluderer Det Etiske Råd. Rådet peger på, at indlevelse og nærvær står i skyggen af sundhedsvæsenets fokus på effektivitet.

Sådan er Det Etiske Råd nået frem til sine konklusioner:

  • Gennem to år har en arbejdsgruppe i Det Etiske Råd undersøgt omsorgen for syge.
  • Undervejs har rådet besøgt en række sygehusafdelinger og institutioner i sundhedsvæsenet.
  • Det drejer sig blandt andet om ambulatorier, akutafdelinger, børneafdelinger, kræftafdelinger og afdelinger for uhelbredeligt syge.


Det Etiske Råd blev oprettet i 1987 med det formål at rådgive Folketinget og offentlige myndigheder på sundhedsområdet.

Rådet består af 17 medlemmer. 9 er udpeget af Folketingets Udvalg vedrørende Det Etiske Råd og 8 af fire ministerier, blandt andet af Sundhedsministeriet.


Kilder: Det Etiske Råds redegørelse "Omsorg i sundhedsvæsenet" og Ritzau.

Manglende omsorg rammer ikke alene patienterne, men også personalet, der kan få følelsen af ikke at slå til.

I sidste ende kan det føre til personaleflugt, påpeger rådet.

Det er op til den enkelte sygehusledelse at sikre omsorg af hensyn til begge parter, siger Morten Bangsgaard.

- Ingen forestiller sig, at der tilføres flere ressourcer, så personalet får mere tid. Det bliver inden for de givne rammer, at der skal skabes plads til omsorg.

Vejle Sygehus viser vejen

Konklusionerne bygger arbejdsgruppen blandt andet på en række besøg på sygehuse.

Eksempelvis kræftafdelingen på Vejle Sygehus, der fremhæves som et godt eksempel ved at tildele hver patient egen læge.

Inden ordningen kunne patienterne møde 10-15 forskellige.

Læs også
Lægepar har forladt 2.000 patienter - ingen fast læge står klar til at overtage
Læs også
Lægepar har forladt 2.000 patienter - ingen fast læge står klar til at overtage

Ifølge overlæge Christa Haugaard Nyhus, Vejle Sygehus, er der fordele for både patient og læge ved ordningen.

- Selv om du læser journalen grundigt, så er det svært at opnå samme tillid, hvis man ikke har set patienten tidligere. Den rådgivning, vi giver, bliver bedre, når vi kender hinanden.

- Det gør patienten tryg, og det giver lægen større tilfredshed i arbejdet. Vi går gladere hjem.


Nyhedsoverblik