Nu skal trafikplan forhandles på plads - her er de store kamppladser i vores område

Penge til nye skinner til Østbanen og en opgradering af veje på Lolland og Falster bliver blandt kamppladserne i vores område.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En større udbygning af Rute 9 på Lolland med et fremskudt færgeleje. Penge afsat til en Kattegatbro. En sikring af Gaabensevej mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster – og flere penge til lokalbanerne, så blandt andet Østbanen i Køge, Stevns og Faxe Kommune kan få nye skinner, er blandt de ting, hvor regeringen vil blive sat under pres i de kommende forhandlinger om en ny trafikplan for Danmark.

Sådan lyder reaktionen fra en række politikere, som TV2 ØST har talt med.

Læs også
Regeringen præsenterer omfattende trafikplan - få overblikket over regionale projekter her
Læs også
Regeringen præsenterer omfattende trafikplan - få overblikket over regionale projekter her

Blandt andre støttepartiet SF mener, at regeringen har glemt Østbanen og vejprojektet på Lolland.

- Det virker nærmest som om, de har glemt det med vilje, så der er noget at forhandle om, siger SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen, der vil arbejde for, at SF kan blive en del af det kommende transportforlig.

- Det er klart, at vi kommer til at tage de punkter med til forhandlingen. Her vil vi også arbejde for, at der kommer et stærkere fokus på kollektiv trafik og på bedre cykelruter. Det virker som om, at regeringen tror, at rigtige mænd kører i bil og derfor har et stort fokus på nye veje, siger hun.

quote En lokalbane er sindssygt vigtig i et lokalområde. Jeg kørte selv med Lollandsbanen, når jeg skulle i skole - og det er afgørende for en egn, at de kan køre

Anne Valentina Berthelsen, SF

Hun mener generelt, at lokalbanerne bør vær et fokusområde i udspillet.

- En lokalbane er sindssygt vigtig i et lokalområde. Jeg kørte selv med Lollandsbanen, når jeg skulle i skole – og det er afgørende for en egn, at togene kan køre. Ellers lukker det, siger hun.

Venstre kalder forslag for genbrug

Også Venstre kritiserer, at Østbanen ikke er en del af regeringens udspil.

- Jeg havde ikke forventet, at de her ville afsætte penge til at støtte banen. Men det er påfaldende, at lokalbanerne eller Østbanen ikke nævnes med et ord i udspillet. Jeg havde troet, at der ville være bare én sætning, hvor de anerkendte det problem. Det er der ikke, siger Jacob Jensen (V) til TV2 ØST.

Han lover, at Venstre vil arbejde for at sikre midler til togene.

Læs også
Motorvej til Næstved med i regeringens udspil: - Det har vi ventet på i 30 år
Læs også
Motorvej til Næstved med i regeringens udspil: - Det har vi ventet på i 30 år

- Vi vil arbejde for, at der afsættes penge til banen – enten her i transportforliget, eller i de forhandlinger om regionernes økonomi i de kommende år, der ved siden af transportforliget forhandles på Christiansborg i foråret, siger Jacob Jensen.

SF og Venstre er på Christiansborg gået sammen for at danne et flertal uden om regeringen, der vil sikre den nødvendige hjælp til banen i forhandlingerne med regionen.

Jacob Jensen mener generelt, at Socialdemokratiets udspil er velkendt stof og mener, at udspillet mestendels er genbrug af gamle planer.

quote Det rigtig interessante nu er, at de ikke har prioriteret de enkelte udspil. Når planen rækker frem til 2035, så kan det jo være, at byggerierne først går i gang i 2034 - og i hvert fald for motorvejenes del vil det være synd

Jacob Jensen, Venstre

- Jeg savner, ud over Østbanen, en opgradering af Gaabensevej på Falster og penge afsat til Kattegatbroen. Det kommer vi til at tage med til forhandlingerne – men ellers er det oplagt, at vi sætter gang i byggeriet af motorvejene til Næstved og Kalundborg. Det var også vigtige punkter i den plan, som vi i den daværende borgerlige regering lagde frem for to år siden, siger han og undrer sig over, at det har taget regeringen så lang tid at udarbejde det nye udspil.

- Det rigtig interessante nu er, at de ikke har prioriteret de enkelte udspil. Når planen rækker frem til 2035, så kan det jo være, at byggerierne først går i gang i 2034 – og i hvert fald for motorvejenes del vil det være synd, siger han.

Han tilføjer, at han trods alt er glad for, at Rute 9 på Lolland er kommet med ind i planen.

- Det er en trafikforbindelse, som landspolitisk har været overset i alt for lang tid – måske fordi den drukner, når man ser på det store danmarkskort. Men det er godt, at den er med nu. Man kunne godt ønske sig, at der blev gjort mere ved strækningen. Men her og nu er det godt, at den er med, siger han.

Konservative glad for vejprojekter

Også den regionale, konservative politiker Brigitte Klintskov Jerkel (K) er generelt glad for, at regeringen holder fast i planerne om byggeriet af nye veje i vores område.

- Først og fremmest er jeg positiv over, at regeringen har taget Kalundborg-motorvejens forlængelse, Næstved-Rønnede-motorvejen og omfartsvejen på Stevns med i deres udspil Det, er noget, jeg som valgt i Sjællands Storkreds har arbejdet for, skal blive til noget. Det er veje, vi har brug for i Region Sjælland, siger hun til TV2 ØST.

quote Jeg havde håbet, regeringen også syntes, det havde været vigtigt at bevare Østbanen, og her havde tænkt en løsning på, hvordan det kan lade sig gøre

Brigitte Klintskov Jerkel, Konservative

Hun var i forrige valgperiode transportordfører og var her med til at forhandle den infrastrukturaftale, som blev fremlagt i marts 2019, hvor de tre sjællandske vejprojekter indgik.

Brigitte Klintskov Jerkel er dog som mange andre forundret over, at Østbanen ikke er en del af udspillet.

- Jeg havde håbet, regeringen også syntes, det havde været vigtigt at bevare Østbanen, og her havde tænkt en løsning på, hvordan det kan lade sig gøre, siger hun.

Hun undrer sig som Jacob Jensen også over, at Gaabensevej ved Nykøbing Falster ikke er med i aftalen. Her ville den tidligere borgerlige regering forbedre sikkerheden på strækningen, som igennem årene har været ramt af flere alvorlige trafikulykker.

Læs også
Pårørende efter dødsulykke på Gaabensevej: - Den vej skal laves om nu
Læs også
Pårørende efter dødsulykke på Gaabensevej: - Den vej skal laves om nu

Regionsrådsformand kritiserer

Regeringen har i torsdagens udspil Danmark Fremad lagt op til en udbygning af Rute 9 på Lolland, men kun i området omkring Stokkemarke, og der er ikke lagt op til en fremskudt færgehavn, som mange ellers ønskede. 

Her er de planer for nybyggeri af veje i vores område, som regeringen arbejder med.
Her er de planer for nybyggeri af veje i vores område, som regeringen arbejder med. Foto: Lonni Haugaard (grafik)

Kattegatforbindelsen er ikke med i aftalen, angiveligt fordi den store undersøgelse af mulighederne i projektet først er klar sidst på året. 

Østbanen og de øvrige lokalplaner bliver slet ikke berørt i aftalen, hvilket også kritiseres af regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen (S).

- Østbanen må ikke blive en kastebold mellem Transportministeriet og Finansministeriet. Den er en livsnerve for det østlige Sjælland. Jeg havde håbet, at den nylige høring om lokalbaner havde gjort større indtryk. Nu håber og forventer vi, at Folketinget i forhandlingerne finder midlerne til sporrenovering af Østbanen, så også borgerne på det østlige Sjælland kan få sikkerhed for attraktiv og klimavenlig kollektiv trafik, siger Heino Knudsen i en pressemeddelelse.

Til TV2 ØST noterer regionsrådsformanden sig dog, at der tegner sig et flertal for at finde penge til Østbanen uden om regeringen, bestående af Venstre, SF, De Radikale og Enhedslisten.

Læs også
Dropper busser på Østbanen - vil sende regning på halv miliard for nye skinner til staten
Læs også
Dropper busser på Østbanen - vil sende regning på halv miliard for nye skinner til staten

- Det betyder, at jeg kan tælle et flertal i Folketinget, siger regionsrådsformanden, der i samme åndedrag erkender, at der partierne imellem ikke er enighed om, hvor pengene skal findes.

- Jeg oplever, der er et flertal, der vil løse den her opgave – og så gælder det om at finde ud af i hvilken sammenhæng, det skal ske. Men det er ude af mine hænder. Det må de blive enige om på Christiansborg, hvis de mener, det skal løses.


Vil have et bredt forlig

Modsat det forrige trafikforlig på Christiansborg, der blev indgået udelukkende imellem de borgerlige partier, så håber regeringen nu, at de kan lave et bredt forlig på Christiansborg. Det skal også give erhvervslivet en større sikkerhed for, at de kan stole på de indgåede forlig. 

Derfor rakte regeringen ved fremlæggelsen torsdag en hånd ud til både støttepartierne og de borgerlige partier til forhandlinger om det nye udspil.

Læs også
Regeringen vil færdiggøre motorvej til Kalundborg
Læs også
Regeringen vil færdiggøre motorvej til Kalundborg

Men det kan måske blive svært, siger Enhedslistens transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen.

I vores område er partiet stærkt imod planerne om at bygge nye motorveje til Kalundborg og Næstved.

- Man kan sige, at det eneste, vi får ud af at bygge de her nye motorveje, er mere trængsel inde i København. I stedet vil det fungere, hvis vi får flere til at vælge at tage toget, fordi det er lettere og hurtigere, siger han.

Rasmus Vestergaard Madsen fremhæver også manglen på Østbanen som en mangel i udspillet til forhandlingerne. Og så vil han generelt gerne have styrket togfonden. 

quote Det er ikke ret mange trafikanter, som vi skal flytte, før også bilisterne også får en god oplevelse

Rasmus Vestergaard Madsen, Enhedslisten.

- Der er også mange gode ting i aftalen. Den østlige udfletning ved Ringsted og højere hastighed på Holbæk-Kalundborg-banen. Men vi savner generelt en massiv indsprøjtning af midler til den kollektive trafik og til opførelsen af cykelstier og supercykelstier. Andelen af børn, der for eksempel cykler til skole, er faldende. Og her skaber cykelstierne altså tryghed, siger han.

Han mener, at hele opgaven i trafikforliget i virkeligheden er at flytte trafik fra bilerne og over i kollektiv trafik.

- I virkeligheden er det største problem rigtig mange steder trængsel. Under corona-nedlukningen så vi, at når bare fem eller ti procent af trafikken i myldretiden forsvandt, så var mange af problemerne løst. Gør vi det mere attraktivt at tage den offentlige trafik, så falder antallet af biler endnu mere. Det er ikke ret mange trafikanter, som vi skal flytte, før også bilisterne også får en god oplevelse, siger Rasmus Vestergaard Madsen.


Nyhedsoverblik