Efter godt 20 år på bagen er betalingsanlægget på Storebæltsbroen blevet opgraderet til version 2.0.
Det betyder blandt andet, at kunder, der betaler med BroBizz eller nummerplade, fra i dag kan komme både hurtigere og billigere over broen.
Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
- Det nye betalingsanlæg giver nogle særlige fordele til vores kunder, der betaler med automatisk betaling såsom BroBizz og nummerpladen. Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem, siger Jens Kjær Nielsen, chef for Storebæltsbroens betalingsanlæg.
Betalingsanlæg er klar til fremtiden
Det nye betalingsanlæg skal ifølge Jens Kjær Nielsen være med til at fremtidssikre anlægget.
Der vil nemlig komme flere bilister på Storebæltsbroen fremover, og det kræver, at Storebæltsbroen i fremtiden han håndtere den øgede mængde trafik.
Der har med andre ord været behov for en opgradering, og derfor er selve teknologien i betalingsanlægget nu blevet skiftet.
Grønne baner bliver billigere og hurtigere
Opgraderingen af betalingsanlægget betyder helt konkret, at kunder, der betaler med BroBizz eller nummerplade, nu skal køre i de nye, grønne Ekspres-baner.
Derfor har man udvidet Ekspres-banerne fra fire til seks baner, og hastigheden er samtidig sat op fra 30 til 50 kilometer i timen.
Begge tiltag vil ifølge Sund & Bælt øge kapaciteten i anlægget og dermed få kunderne hurtigere over broen.
Udover at spare tid vil bilister, der betaler med BroBizz eller nummerplade, også spare penge med det nye betalingsanlæg.
Ifølge Sund & Bælt vil bilister i de grønne Ekspres-baner komme til at spare mere end 50 kroner per tur.