Ny undersøgelse afslører - så meget tid bruger du på at holde i kø

Vejdirektoratet har undersøgt, hvornår trafikpropper og kødannelser er værst. Men der er også godt nyt til dem, der kan flytte arbejdsdagen en smule.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Ja, jeg kender pendlertrafikken. Det tillader jeg mig at sige, at jeg gør.

Sådan siger Kim Solberg fra Nykøbing Falster, da TV2 ØST møder ham på Rønnede rasteplads på Sydsjælland. 

Og stedet er ikke tilfældigt valgt. I ingen anden region pendler man så meget eller så langt som i Region Sjælland. Derfor kan der være meget tid at hente på nye tal fra Vejdirektoratet.

Motorvej
Læs også
Pendlere på Sjælland sænker farten mere end landsgennemsnittet
Motorvej
Læs også
Pendlere på Sjælland sænker farten mere end landsgennemsnittet

Vejdirektoratet har i en ny undersøgelse opgjort præcis, hvor og hvornår bilisterne bruger flest minutter i kø kørsel i løbet af ugen. Det handler om at vise, hvornår problemet er værst, så det er lettere at slippe udenom trafikpropperne.  

Kim Solberg fra Nykøbing Falster pendler fast på Sydmotorvejen og kender alt til kø mandag morgen.
Kim Solberg fra Nykøbing Falster pendler fast på Sydmotorvejen og kender alt til kø mandag morgen. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Når trængslen er størst, så oplever en bilist, der kører fra Holbæk til Folehaven i Valby ved København at bruge 52 minutter på turen, i stedet for de 35 minutter, der ellers er normen.

Og en bilist, der kører fra Rønnede på Sydsjælland til Amagermotorvejens afslutning på Amager bruger 49 minutter i den slemme myldretid i stedet for 33 minutter, som det tager udenfor myldretiden.

Kort fortalt, så er trafikken allerværst mandag morgen, og til dels fredag eftermiddag. Fredag er der dog lidt bedre plads mellem bilerne – og i løbet af ugen er der svingninger på, hvilke dage, der er værst, viser tallene.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Store forskelle

Vejdirektoratet har lavet beregningerne af rejsetiderne ud fra målte rejsetider hos bilisterne på strækningen, og bruger en almindelig trafikuge i 2019 som udgangspunkt.

Og de er direkte anvendelige for borgere, der vil slippe uden om de tidspunkter, hvor trafikken kører langsomst på motorvejene.

Nu kan ansatte med mulighed for at tage en hjemmearbejdsdag vælge den rigtige dag at tage på arbejde.

20200304-130414-L-4928x3280ma
Læs også
Flere partier melder sig klar til at sætte kørselsfradraget op
20200304-130414-L-4928x3280ma
Læs også
Flere partier melder sig klar til at sætte kørselsfradraget op

- Eksempelvis fredag morgen og formiddag, der ligger trafikken under niveau, siger Kasper Rosenstand, der er afdelingsleder hos Vejdirektoratet.

Kasper Rosenstand, der er afdelingsleder hos Vejdirektoratet, mener, at man kan bruge tallene til at komme hurtigere på arbejde og hjem igen. Tricket er at flytte en smule på det tidspunkt, hvor man kører hjemmefra.
Kasper Rosenstand, der er afdelingsleder hos Vejdirektoratet, mener, at man kan bruge tallene til at komme hurtigere på arbejde og hjem igen. Tricket er at flytte en smule på det tidspunkt, hvor man kører hjemmefra. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Også ved at rykke sin arbejdsdag er der mange minutter at hente. Det er nemlig mellem 6:30 og 8:15, at trængslen er størst. Men venter man en time, så reduceres transporttiden – og man kan klare sig med 11 minutter mindre på strækningen mellem Holbæk og Folehaven.

Danske trafikanter spilder ifølge Vejdirektoratet i omegnen af 365.000 timer hver eneste hverdag på grund af forsinkelser og kødannelse på vejene ifølge tal fra 2019. Det svarer til 84 millioner timer om året og til et samfundsøkonomisk tab på 28 milliarder kroner.

I perioden fra 2010 til 2022 er trafikken steget med cirka 14 procent. Analysen viser, at trafikken nu helt er tilbage på det niveau, den havde før corona-epidemien. Den viser samtidig, at antallet af biler på de danske veje er steget med 31 procent siden 2010. 





Nyhedsoverblik