Nye el-tog forsinkes mindst et halvt år - Storebæltstunnelen giver problemer

DSB’s 100 nye eltog er ikke i stand til at holde stille i tunnelen under Storebælt i tilfælde af strømsvigt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

DSB kommer tidligst til at tage det første af 100 fabriksnye togsæt i brug i midten af 2025. Det er seks måneder senere end hidtil planlagt.

Rejsende vil derfor skulle rejse med de nuværende IC3- og IC4-tog i mindst tre år endnu.

Årsagen til forsinkelsen er ifølge DSB en kombination af flere faktorer. Blandt dem behovet for ændringer i togets design.

quote Hvis toget går i stå for eksempel under Storebælt, vil parkeringsbremsen ikke være stærk nok

Jürgen Müller, direktør, Strategi & Togmateriel, DSB

I et interview med Jyllands-Posten fortæller Jürgen Müller, der er direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, at man har identificeret et behov for stærkere parkeringsbremser på de nye tog.

- Hvis toget går i stå for eksempel under Storebælt, vil parkeringsbremsen ikke være stærk nok, hvis der ikke er strøm på toget. Derfor får vi nu ændret parkeringsbremserne, forklarer han.

Sådan ser de nye, franskproducerede tog ud. Video: DSB.

Afløser 40 år gamle tog

Storebæltstunnelen henholdsvis falder og stiger med op til 1,65 meter per 100 meter. Det er blandt de stejleste strækninger på hele det danske tognet mellem landsdelene, hvilket stiller store krav til bremsesystemet og ikke mindst parkeringsbremsen på de tons tunge lokomotiver.

Ifølge Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel, er de nye IC5-tog blandt andet udfordret af stigningen gennem tunnelen på Storebælt i det tilfælde, toget får behov for at holde bremset under en standsning.
Ifølge Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel, er de nye IC5-tog blandt andet udfordret af stigningen gennem tunnelen på Storebælt i det tilfælde, toget får behov for at holde bremset under en standsning. Foto: DSB

Med togets standardbremser vil lokomotivføreren i tilfælde af et stop i tunnelen være nødt til at forlade toget. Han vil således skulle gå ud og manuelt montere stopklodser for ikke at risikere, at toget begynder at trille, og det har man ikke villet acceptere, oplyser DSB-direktøren.

Læs også
Franske Alstom har vundet milliardudbud om el-tog til DSB
Læs også
Franske Alstom har vundet milliardudbud om el-tog til DSB

DSB's køb af tog har tidligere været forbundet med alvorlige forsinkelser. Noget sådan er der dog ifølge Jürgen Müller langt fra tale om i det konkrete tilfælde:

- Det er ikke unormalt, at indkøbsprojekter i denne størrelsesorden får justeret tidsplanerne. Med den ekstra tidsramme, der tager højde for de nævnte udfordringer, er der den rette tid og luft til, at Alstom kan levere togsættene som forudsat og DSB kan modtage og idriftsætte dem bedst muligt, siger han i en meddelelse, hvor DSB selv bekendtgør forsinkelsen.

På vejen under Storebælt kører togene ned i 70 meters dybde under Storebælt.
På vejen under Storebælt kører togene ned i 70 meters dybde under Storebælt. Foto: Sund & Bælt

Udover bremserne bliver der installeret LED-lys i togkabinerne, ligesom der bliver sat en ekstra dør ind i alle togsæt, så toilettet bliver bedre adskilt fra det område, hvor passagererne sidder, oplyser Jürgen Müller til Jyllands-Posten.

IC3-togsættende, som de nye eltog skal afløse, udgør i dag rygraden i DSB-flåden og står for omkring halvdelen af al DSB's fjerntogstrafik med over 28 millioner kørte kilometer i 2021.

DSB har 96 af disse togsæt, der trods 30-40 år på bagen er blandt koncernens mest pålidelige togtyper.

Rygraden i DSB-flåden består af 96 styk 30-40 år gamle IC3-tog. Dertil har DSB også 62 nyere IC4-togsæt, af hvilket et her ses køre over Storstrømsbroen. Begge togtyper erstattes i takt med, at DSB indfaser de nye IC5-tog, der nu tidligst ruller ud på de danske statsbaner i sommeren 2025.
Rygraden i DSB-flåden består af 96 styk 30-40 år gamle IC3-tog. Dertil har DSB også 62 nyere IC4-togsæt, af hvilket et her ses køre over Storstrømsbroen. Begge togtyper erstattes i takt med, at DSB indfaser de nye IC5-tog, der nu tidligst ruller ud på de danske statsbaner i sommeren 2025. Foto: TV2 ØST

Foruden IC3-togene skal de nye IC5-tog – som DSB har døbt de nye eltog – også erstatte DSB's nuværende såkaldte IR4-tog – der er en elektrisk videreudvikling af IC3-togene – samt ikke mindst de skandaleramte IC4-tog.

Sidstnævnte var ellers tænkt som afløser for IC3-togene – men selv et årti efter lanceringen kører IC4-togene kun 8.400 kilometer mellem hvert nedbrud, hvor IC3-togene kører 26.600 kilometer mellem hvert nedbrud.