Masser af sommertrafik i biler og på færger - men det tabte er ikke vundet ind

I første halvår er mere end 1,5 millioner køretøjer forsvundet fra Storebælt. I de seneste uger er trafikken dog igen begyndt at sætte rekord.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trafikken over Storebælt har i de seneste uger sat nye rekorder. Oven på et forår, hvor seks ud af ti personbiler med et fingerknips forsvandt fra den trafikale hovedpulsåre som følge af corona-nedlukningen, så har der i de seneste to uger kunne noteres et større antal køretøjer på broen end samme uger sidste år.

Det er første gang siden coronakrisen ramte Danmark, at man nu igen kan tale om fremgang i trafikken over Storebælt.

quote Vi har haft en rigtig fin sommer på alle ruter - hjulpet på vej af regeringens sommerbilletter

Jesper Maack, pressechef, Mols Linjen

Yderligere cirka 10.000 køretøjer har i gennemsnit passeret betalingsanlægget om ugen i de seneste to uger sammenlignet med samme periode sidste år.

Dermed kørte der i gennemsnit cirka 301.000 køretøjer over broen om ugen i uge 29 og 30.

Personbiler driver fremgang

Det er personbilerne, der driver udviklingen frem sammen med de store lastvogne, mens både motorcykler, bil med anhænger, mindre lastvogne og busser endnu ligger et stykke under niveauet fra sidste år.

I gennemsnit kørte der i ugerne 29 og 30 godt 260.000 personbiler over Storebælt om ugen mod knap 244.000 i samme periode sidste år.

koe_storebaelt.jpg
Læs også
Corona sætter tydelige spor i sommertrafikken
koe_storebaelt.jpg
Læs også
Corona sætter tydelige spor i sommertrafikken

Og det er ikke kun ved Storebælt, der er blevet noteret en fremgang på trafikfronten i den sidste halvdel af skolernes sommerferie.

Hos Mols Linjen, der bringer rejsende fra Sjællands Odde ad vandvejen til Aarhus, har sommertrafikken ifølge pressechef Jesper Maack været intens.

Og ligesom coronakrisen kan tage den tvivlsomme ære for, at man på Mols Linjen var hele nede på blot 6 procent af den normale trafik over flere uger i foråret, så er det ligeledes coronakrisen, der kan tage æren for, at lidt af det tabte nu er vendt tilbage.

 
  Foto: Sund & Bælt

- Sommertrafikken i år har været meget intens, fordi folk har prioriteret at holde sommerferie hjemme i år, og det er klart – rigtig mange af dem rejser på tværs af landet.

Dertil har regeringen pumpet gratis færgebilletter ud i sommerlandet til gående og cyklende, hvilket har sat sit tydelige præg, på den ellers primært bildominerede færgeforbindelse over Kattegat.

Rigtig mange gående og cyklende passagerer

På den konto har over 33.000 gående og cyklende rejst med Mols Linjen i juli måned på ruten Sjællands Odde og Aarhus – mod blot ca. 9.000 i samme periode sidste år.

quote Mange har rejst på endagsture til Aarhus fra Sjællands Odde

Jesper Maack, kommunikationschef, Mols Linjen

- Vi har haft en rigtig fin sommer på alle ruter - hjulpet på vej af regeringens sommerbilletter.

- Mange har rejst på endagsture til Aarhus fra Sjællands Odde, forklarer Jesper Maack.

Også Mols Linjens ruter Kalundborg-Samsø  og Tårs-Spodsbjerg har haft en fremgang i gående og cyklende passagerer på henholdsvis 91,93 og 117,64 procent.

 

Motorvej
Læs også
Corona giver markant færre biler på vejene - som en juledag
Motorvej
Læs også
Corona giver markant færre biler på vejene - som en juledag

Men selvom det går godt, er der stadig lang vej til, det tabte er genvundet.

- Vi er ikke i nærheden af at rette op på alt den trafik, der forsvandt nærmest med et slag, siger Jesper Maack.

Det samme billede tegner sig på Storebælt. Her er der i årets første seks måneder forsvundet 1,5 million køretøjer sammenlignet med året forinden.


Nyhedsoverblik