¨

Lokale aviser pressede - forhandlinger om coronahjælp til medierne er sat på pause

Den manglende annonceindtægt, betyder et væsentligt fald i indtægterne hos flere lokale aviser. Foto: Mathias Svane Kraft - TV2 ØST

Lokale medier er pressede og flere annoncører har opsagt deres aftaler, imens er forhandlingerne om økonomisk hjælp til medierne foreløbigt sat i stå.

Det er hårde tider for både de regionale dagblade og de lokale ugeaviser. På grund af coronakrisen har de nemlig mistet mange af de annoncer, der holder økonomien i gang.

Derfor havde kulturminister Joy Mogensen (S) i dag indkaldt til forhandlinger om en særlig hjælpepakke til de pressede medier. Men nu er de faldet til jorden. 

Det fortæller medieordfører Jacob Mark (SF) til TV2 ØST.

- Det oplæg, regeringen kom med, forslog overhovedet ikke, siger Jacob Mark, medieordfører for SF.

Medieordfører: - Det er kernen i demokratiet

Jacob Mark fortæller, at et flertal uden om regeringen ønsker, at der skal afsættes væsentligt flere penge til medierne. Ministeren havde 23 millioner kroner klar til lokale og regionale medier og 12,5 millioner kroner til ugeaviser, skriver Politiken.

Organisationen Danske Medier mener ifølge Jacob Mark, at der skal mellem 150 og 200 millioner kroner til at hjælpe de danske mediehuse igennem coronakrisen.

Det er ikke meget sammenlignet med de milliardpakker, som er blevet givet til det øvrige erhvervsliv

Jacob Mark (SF), medieordfører

- Det er ikke meget sammenlignet med de milliardpakker, som er blevet givet til det øvrige erhvervsliv, og som SF også bakker op om, siger medieordføreren.

- Det er en lille regning for noget så vigtigt, siger Jacob Mark.

Han fortæller, at det især er de mindre mediehuse, som for eksempel Sydsjællands Tidende og  Lolland-Falsters Folketidende, SF kæmper for.

- SF har særligt fokus på de lokale og de regionale medier. Vi skal holde hånden under dem, så vi også efter krisen har den frie og uafhængige presse, der er kernen i et demokrati, siger han.

Coronakrisen går hårdt ud over Folketidende, forklarer formand Lars Hvidtfeldt. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Annoncer forsvinder

Corona-krisen har medført at virksomheder og erhvervsdrivende i lokalområdet har svært ved at holde sig oven vande.

For medierne betyder det, at annoncer for butikker, arrangementer og tilbud bliver afmeldt, fordi de erhvervsdrivende ikke har råd til at reklamere, eller også har de ikke åbent og derfor heller ikke noget at reklamere for. Det oplever de blandt andet på det regionale dagblad Lolland-Falsters Folketidende, som siden 1873 har holdt borgerne på sydhavsøerne oplyste.

- For et mediehus som Lolland-Falsters Folketidende er vi meget afhængige af annoncer. Nogle af vores produkter er udelukkende finansieret ved annoncer, fortæller bestyrelsesformand for Folketidende Lars Hvidtfeldt.

- Vores dagblade er finansieret i en kombination af annoncer og abonnementer. Annonceindtægterne og det lokale samarbejde er meget vigtigt for et lokalt mediehus som vores, siger han.

Formand: - Det her kan betyde et stort tab

Den manglende annonceindtægt betyder et væsentligt fald i indtægterne hos Lolland-Falsters Folketidende.

- Det her betyder, at vi mangler nogle penge på bundlinjen. Vi har kunnet se her i marts måned, at vi er gået mellem 30 og 50 procent ned i annonceindtjening. Hvis det her fortsætter, kigger vi ind i et scenarie, hvor vi i april måned måske kun har en tredjedel af de normale annonceindtægter, siger formand Lars Hvidtfeldt.

Det er også vigtigt at vide, hvad der sker i det lokale plejehjem, den lokale skole og de andre lokale institutioner

Lars Hvidtfeldt, bestyrelsesformand i Lolland-Falsters Folketidende

De manglende indtægter har store konsekvenser for det lokale mediehus.

- Det her kan jo betyde et stort tab. Det betyder, at vi højst sandsynligt kommer ud med et stort underskud i 2020. Heldigvis for vores mediehus, har vi haft nogle gode år de senere år, hvor vi har haft nogle pæne overskud.

- På den måde er vi måske bedre rustet, end mange andre er, siger Lars Hvidtfeldt.

På Folketidendes hovedredaktion er der lukket ned for gæster udefra for at beskytte medarbejdere mod smitten. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Ingen penge til udvikling eller fremtidssikring

Selvom Lolland-Falsters Folketidende måske er bedre rustet end nogle af de andre lokale mediehuse, har den manglende indtægt stadig stor betydning:

- De penge, vi skulle have brugt på at udvikle os og fremtidssikre os, risikerer vi at tabe nu på grund af corona-krisen, siger formand Lars Hvidtfeldt.

Derfor er det vigtigt, at der snart kommer en håndsrækning til de lokale medier, mener formanden for Lolland-Falsters Folketidende. Lokale medier har i den grad deres berettigelse – særligt i coronatider:

- De lokale medier har altid en vigtig opgave - og i særdeleshed i den her tid. Vi kan høre, hvad der sker i den store verden, men det er også vigtigt at vide, hvad der sker i det lokale plejehjem, den lokale skole og de andre lokale institutioner, virksomheder og handelsstande.

Hjælpepakker til ervhvervslivet hjælper ikke mediebranchen

Regeringen har allerede lanceret flere hjælpepakker til erhvervslivet med muligheder for lønkompensation. Men det er ikke nok, mener formanden for Lolland-Falsters Folketidende. For de hjælpepakker, der er lanceret, passer ikke ind i mediernes situation.

I en mediebranche, der passer de hjælpepakker ikke ind i øjeblikket qua lønniveauet og den måde, mediehusene er drevet på

Lars Hvidtfeldt, bestyrelsesformand i Lolland-Falsters Folketidende.

Via hjælpepakkerne kan virksomhederne få en kompensation fra staten, hvis de ikke fyrer medarbejdere, men blot sender dem hjem midlertidigt. Men det giver ikke mening for et mediehus som Folketidende. For sender man medarbejderne hjem, er der ingen til at fortælle de lokale om, hvad coronakrisen betyder på Lolland og Falster.

- På grund af coronakrisen, er alle mand på arbejde og sidder ved tasterne og laver historier. Derfor har det også været svært for et mediehus at drosle ned for aktivitet, men det kan vi blive nødsaget til at gøre, siger han.

- Jeg håber, de finder nogle pakker, hvor lønkompensationsdelen ser anderledes ud, og jeg håber de finder nogle pakker, hvor de går ind og understøtter medierne på en anden måde, end de gør i dag, siger Lars Hvidtfeldt.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App