¨

Lokal lettelse over overenskomst på Femern-byggeriet - lover godt for fremtiden

Mandag klokken 12.00 blev en overenskomst mellem Femern Belt Contractors (FBC) og en række danske byggeforbund underskrevet.

Det hollandske tunnel-konsortium, der er ved at bygge Femern Bælt-forbindelsen, har nu indgået overenskomst med fagbevægelsen. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Det udløser stor glæde og lettelse på Lolland-Falster, at der er nu er underskrevet en overenskomst for de medarbejdere, der skal arbejde på Femern Bælt-byggeriet.

- Det er en rigtig god nyhed. Det var en lidt øv-start på hele projektet, at man ikke kunne komme overens. Men nu er der landet en aftale mellem FBC og 3F, som begge parter er tilfredse med, så det glæder mig utrolig meget, siger Holger Shou Rasmussen (S) til TV2 ØST.

Det er en rigtig god nyhed. Det var en lidt øv-start på hele projektet, at man ikke kunne komme overens.

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune

Også hos Dansk Industri er de lettet over, at parterne nu er nået til enighed.

- I Danmark har vi jo en lang tradition for, at arbejdsmarkedets parter, arbejdstager og arbejdsgiver, de finder ud af sådan nogle aftaler her, og det er jo et godt eksempel på det her, og det er en rigtig god dag, hvor der er aftalt det her, siger Kim Friman, formand for regionalforeningen, DI Lolland-Falster.

Dermed er vagtplaner, hvor byggearbejderne blev tvunget til at arbejde 12 timer 28 dage i træk også skrinlagt.

Gode chancer for overenskomst i fremtiden

Inden for i Arbejdsretten skulle man mandag have taget stilling til endnu en tvist mellem FBC og fagbevægelsen, men mødet er aflyst, fordi der natten til mandag er indgået overenskomst mellem fagbevægelsen og FBC.

Og det lover godt for fremtiden, mener borgmester Holger Schou Rasmussen.

- Det her er et stort etape-opdelt byggeri. Det næste store konsortium, der træder ind, er Femern FLC, som skal bygge selve tunnel-elementerne og tunnel-fabrikken, og det vil sige, at der er gode chancer for, at man også får en god overenskomst dér. Og de arbejdspladser kommer til at betyde rigtig meget for lokalsamfundet, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet.

Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) indrømmer, at han har været bekymret over, at parterne ikke kunne blive enige om arbejdstiderne. Foto: TV2 ØST

Nu kan lokale borgere og virksomheder forberede sig

At der nu er opnået enighed mellem de to parter, er et godt signal til de lokale borgere, mener Lollands borgmester.

- Det betyder, at de borgere der muligvis har evnerne, der skal til for at træde ind i det her byggeri, får nu åbnet en dør, der gør, at de kan træde ind og tilbyde deres arbejdskraft, siger Holger Schou Rasmussen.

Også hos Dansk Industri har de fulgt nøje med i udviklingen:

Nu kan vi komme videre med erhvervsudviklingen på Lolland-Falster

Kim Friman, formand for regionalforeningen, DI Lolland-Falster

- Der er kommet nogle mails ind allerede fra nogen, der tilkendegiver, at det her var godt. Nu kan vi komme videre med erhvervsudviklingen på Lolland-Falster, og det ulmer derude. Det bliver en spændende udvikling, vi kommer i gang med nu, siger Kim friman

- I vores lokale virksomheder kan vi forberede os på det her nu. Nu er der en klar aftale, om hvordan arbejdsforholdene er, og så kan vi begynde at videreudvikle vores virksomheder og gøre os klar til at levere en masse ting til det her projekt.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ifølge Kim Friman, formand for DI Lolland-Falster betyder en overenskomst nu, at de lokale virksomheder kan begynde at forberede sig på at levere til projektet. Foto: TV2 ØST

Har forhandlet siden februar

De to parter startede med at forhandle i februar, og da coronavirus lukkede samfundet ned, fortsatte forhandlingerne virtuelt. Den 29. maj var de nået til enighed med en overenskomst, men hollænderne skrev aldrig under.

I september troppede omkring 100 byggeriarbejdere op på Rødbyhavn for at vise deres utilfredshed med arbejdsforhold og arbejdstimerne på Femern Bælt-byggeriet. De ville have det hollandske konsortium til at underskrive en overenskomst, der skulle sikre danske løn- og arbejdsvilkår.

- Det har da skabt noget bekymring hos mig, for hvis vi skal have en faglig kamp i lang tid, og man får et byggeri, der humper af sted ligesom metro-byggeriet gjorde i København i starten. Det ser ud til, at vi er ud over det, og at der bliver landet overenskomst på alle aftalerne – også de delaftaler, der skal køre fremadrettet, siger Holger Schou Rasmussen.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App