Lastbiler fylder som aldrig før og skaber trængsel på vejene

Siden 2010 er lastbiltrafikken på de danske veje steget med 26 pct. I vækstområder er stigningen højere. En afgift skal fra 2025 effektivisere lastbiltransporten.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De danske motorveje har de seneste år oplevet et sandt boom i antallet af lastbiler, skriver Jyllands-Posten.

I første kvartal i år blev der i hele landet kørt 26 pct. mere i lastbil end i samme periode i 2010. Det er især i vækstområder, at lastbiltrafikken er øget betydeligt. Ved Kolding er der på 10 år kommet 58 pct. flere lastbiler, mens der er godt 40 pct. flere ved Horsens. På Storebæltsbroen kørte 37,5 pct. flere lastbiler sidste år over broen end i 2010.

Læs også
Efter endnu en væltet lastbil: - Rundkørslen skal laves om
Læs også
Efter endnu en væltet lastbil: - Rundkørslen skal laves om

Problemet er ikke kun flere lastbiler, men at de fylder, skaber trængsel og flere uheld, mener eksperter. Beregninger fra Vejdirektoratet viser, at lastbiler sammen med campingvogne, trailere og varebiler flere steder på den østjyske motorvej nu optager ca. en tredjedel eller mere af pladsen. Ved Kolding fylder de 37 pct. af pladsen, ved Horsens 31 pct. Derfor er der ved Horsens kun ét spor til personbiler, selv om motorvejen er tosporet. Det andet har lastbilerne lagt beslag på. Det bekymrer borgmester Peter Sørensen (S):

- Trafikken på motorvejen ved Horsens holder stille flere gange dagligt, ligesom der er flere uheld. Derfor er virksomheder og private begyndt at bruge de små veje. Og jeg vil i dag ikke anbefale folk at køre til Horsens på de værste tidspunkter, siger han.

Øger trængsel

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet mener, at lastbilerne er skyld i øget trængsel. Ifølge ham bør man overveje at gøre det dyrere at køre med lastbil for at skabe en mere fornuftig transport og et øget samarbejde.

En øget betaling er en del af transportminister Benny Engelbrechts svar på problemet:

- I dag kan det nogle gange svare sig at køre en omvej med en tom lastbil. Derfor er noget af svaret den kilometerbaserede CO2-afgift, som træder i kraft i 2025. Det fjerner ikke lastbilerne, men giver et incitament til at gøre det så effektivt som muligt, siger Benny Engelbrecht, der ikke tror, at man kan flytte store mængder gods fra lastbiler over på tog.

Læs også
Travl landevej spærret - to lastbiler kørt sammen
Læs også
Travl landevej spærret - to lastbiler kørt sammen

Hos FDM forventer afdelingschef Torben Lund Kudsk ifølge Jyllands-Posten ikke, at trængslen forsvinder:

- Trængslen er stigende og koster i dag samfundet over 30 mia. kr. om året. Derfor bør der være øget fokus på det eksisterende forbud mod lastbiloverhalinger, ligesom man bør overveje at udvide forbuddet.


Nyhedsoverblik