Kunstfond hylder IC3-tog som eksempel på godt design

30 år efter at IC3-togene blev indsat mellem landsdelene, bliver de nu præmieret af Statens Kunstfond.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der findes næppe en dansker, der ikke på et eller andet tidspunkt har rejst med et IC3-tog mellem landsdelene.

Nu præmieres togene af Statens Kunstfond for godt design.

- Der er tale om enestående dansk industridesign, som på eksemplarisk vis forener det æstetiske med det funktionelle, siger Anne Damgaard, Kunstfondens Legatudvalg, i en pressemeddelelse.

Det er 30 år siden, IC3-togene blev taget i brug. I sidste uge meddelte DSB, at man køber 100 eltog, der frem mod 2030 skal erstatte de nuværende IC3- og IC4-tog.

Selv om det er tre årtier siden, de første IC3-tog rullede ud over skinnenettet, holder designet ifølge Kunstfonden stadig.

- Her 30 år efter sin jomfrurejse svarer designet fortsat på komplekse krav med en indlysende enkelhed og elegance, der gør, at toget stadig føles tidssvarende, siger Anne Damgaard.

Første tog fra 1990

Der er 96 IC3-tog i drift i Danmark. Togene er bygget af det daværende ABB Scandia i Randers i perioden 1989 til 1998.

quote Her 30 år efter sin jomfrurejse svarer designet fortsat på komplekse krav med en indlysende enkelhed og elegance

Anne Damgaard, Kunstfondens Legatudvalg

De blev designet af nu afdøde designchef i DSB Jens Nielsen.

Kendetegnende for togene er "den sorte snude" - en sort gummimembran, som bruges til at koble togene sammen med.

Læs også
Franske Alstom har vundet milliardudbud om el-tog til DSB
Læs også
Franske Alstom har vundet milliardudbud om el-tog til DSB

Det første tog stævnede ud fra Københavns Hovedbanegård 13. januar 1990 med kurs mod Frederikshavn.

"Revolutionerende for sin tid"

Når Kunstfondens Legatudvalg har besluttet at fremhæve det 30 år gamle design, sker det for at minde om "vigtigheden af at udvikle langtidsholdbare designløsninger".

Ved lanceringen af IC3-toget var det ifølge Kunstfonden "revolutionerende for sin tid" i kraft af sin letvægtskonstruktion i aluminium.

Kunstfonden præmierer hvert år et antal kunstnere og værker, som efter fondens mening fortjener særlig opmærksomhed.

Normalt følger der penge med en præmiering, men i dette tilfælde modtager DSB ifølge dagbladet Politiken en plakette designet af Lars Vejen.


Nyhedsoverblik