Kommuner og rederier vil gøre færger klimavenlige for over en milliard kroner

Staten har modtaget ansøgninger for over 300 millioner kroner til den pulje, som skal sætte skub i den grønne omstilling af færgedriften.

Interessen for at gøre de danske indenrigsfærger mere miljøvenlige er enorm. 

Det oplyser Transportministeriet, som i denne uge har lukket for ansøgninger til puljen for omlægning af færgedriften til klimavenlig sejlads.

På landsplan har ministeriet modtaget ansøgninger fra 24 kommunalt drevne færger samt otte kommercielt drevne færger. 

quote De mange indenrigsfærger kan spille en vigtig rolle i den grønne omstilling

Benny Engelbrecht (S), transportminister

Her i regionen, på tværs af kommunale og kommercielle aktører, tæller ansøgningerne projekter for 311 millioner tilskudskroner fordelt på ti projekter med et samlet budget på 1,4 milliarder kroner.

Tilskuddet fra transportpuljen udgør 25 procent, har forligskredsen bag aftalen fra april måned i år besluttet.

Få det fulde overblik over de regionale ansøgere.

Retrofit betyder eftermontering af ny teknologi. I Holbæk Kommune har man eksempelvis allerede indført GTL-brændstof og udskiftet akselgenerator på den eksisterende færges motor med mindre CO2-udledning til følge.

Nogle projekter handler om tilskud til helt nye elektriske færger som afløsere for gamle diesel-færger, imens andre er såkaldte retrofit-projekter. Det vil sige eftermontering af ny teknologi på den eksisterende motor det med det formål at sænke CO2-udslippet.

- De mange indenrigsfærger kan spille en vigtig rolle i den grønne omstilling, og derfor er jeg utrolig glad for den store interesse, der har været for puljen. Det betyder efter alt at dømme, at vi får hele puljen ud og gøre gavn for både klimaet, lokalsamfundet og de mange passagerer, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse om ansøgningerne.

Tilskud gjort større

Det var dog ikke givet, at interessen ville være så stor, og derfor besluttede forligskredsen bag transportpuljen at hæve tilskudsprocenten til 25 fra de oprindelige 15 procent, oplyser Transportministeriet:

- Det afgørende er, at vi får kickstartet den grønne omstilling, og derfor var det vurderingen, at vi ikke skulle risikere, at der ikke blev søgt ind på puljen. Især fordi en del af pengene så blot ville gå tilbage til EU, og jeg er overbevist om, at den ændrede tilskudsprocent har sikret, at der er kommet ansøgninger nok, siger Benny Engelbrecht.

Selvom færgen mellem Orø og Holbæk ikke er blandt ansøgningerne, så er det ifølge borgmesteren i Holbæk Kommune planen, at færgen skal sejle på strøm.
Selvom færgen mellem Orø og Holbæk ikke er blandt ansøgningerne, så er det ifølge borgmesteren i Holbæk Kommune planen, at færgen skal sejle på strøm. Foto: Jacob Linddahl - TV2 ØST

Her i regionen har tre kommuner sendt ansøgninger afsted for samlet 128,1 millioner kroner til i alt fem forskellige projekter med et samlet budget på 512,3 millioner kroner.

I Lolland Kommune er der søgt midler til en ny el-færge på ruten Kragenæs-Femø, Kalundborg Kommune har søgt midler til to nye el-færger på ruterne fra Havnsø til Nekselø og Sejerø, imens Slagelse Kommune har søgt om midler til dels at ombygge Agersø-færgen fra diesel til el, imens en helt ny færge skal indkøbes til Omø-overfarten.

En af de kommuner, som ikke er med i ansøgningspuljen, er Holbæk Kommune, som driver overfarten mellem Holbæk og Orø.

quote Vi skal have vores Orø-færge lavet om til el

Christina Krzyrosiak Hansen (S), borgmester, Holbæk Kommune

Borgmester Christina Krzyrosiak Hansen (S) lod ellers senest under en valgdebat på TV2 ØST forstå, at netop en ombygning eller udskiftning af den i dag dieseldrevne færge er et vigtigt punkt i kommunens plan for den grønne omstilling:

- Vi skal have vores Orø-færge lavet om til el, lød det fra borgmesteren, som dog på nuværende tidspunkt kaldte projektet for mindre konkret på linje med projekter om skovrejsning, solceller og vindmølleparker.

Forklaringen på den manglende ansøgning fra Holbæk skyldes dog, at den færge, som i dag sejler på overfarten, allerede er indrettet med nyeste teknologi for dieselfærger - noget som flere andre kommuner nu har søgt midler til at gøre tilsvarende på deres færger, altså såkaldt retrofit.

Presseafdelingen i Holbæk Kommune oplyser, at en elektrisk færge eller anden grøn teknologi er planen, inden levetiden for den nuværende færge udløber om knap 15 år.

- Inden den skal på pension, skal vi have fundet en afløser. Og det bliver formentlig nok noget før, at de 15 år er gået, skriver pressekonsulent Mads Jakobsen i en mail til TV2 ØST.

Også kommercielle aktører som Molslinjen A/S, Hundested-Rørvig Færgefart A/S og Østre Færge A/S, der driver kabelfærgen til Orø, har sendt ansøgninger afsted for samlet 183,1 millioner kroner til projekter for op mod en milliard kroner på seks forskellige færger, som betjener ruter her i regionen.

Østre Færge A/S, som driver kabelfærgen mellem Hornsherred og Orø, har således søgt 18,2 millioner kroner til indkøb af en helt ny el-færge for 72,7 millioner kroner.

Puljen tæller samlet 285 millioner kroner, oplyser Transportministeriet. Fra hele landet er der fremsendt ansøgninger for samlet 853,2 millioner. 

Derfor går Trafikstyrelsen nu i gang med at gennemlæse og vurdere de indkomne ansøgninger, så der kan meldes en endelig fordeling ud inden nytår.

Selv hvis kun projekter, som opnår støtte fra puljen bliver realiseret, er der altså udsigt til grønne investeringer i færgedriften for over en milliard kroner på landsplan.