Frustration og kreativitet - lærere gør klar til også at fjernundervise de mindste elever

I den kommende tid skal også de mindste skoleelever fjernundervises, og det bliver modtaget med blandede følelser hos lærerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Når klokkerne igen ringer ind på skolerne efter juleferien, vil klasseværelserne stort set være tomme. Til gengæld er der fyldt op foran skærmene derhjemme. 

quote - Den største hurdle er at differentiere undervisningen, så den passer til den enkelte elevs niveau, og så handler det også om at finde ud af, hvad forældrene har af ressourcer til at hjælpe.

Chris Mie Beltoft, lærer for 0. og 1. klasse på Skælskør Skole

Mens det i det meste af december kun var de ældste elever fra 5. klasse og opefter, som skulle undervises over internettet, gælder det frem til 17. januar nu også de mindste elever. Det meddelte statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde tirsdag, og den besked får blandede modtagelser blandt lærerne.

- Kreativiteten er stor og omstillingsparatheden enorm, men det bliver noget af en opgave for de lærere, der har med de mindste elever at gøre. Jeg har talt med to lærere fra indskolingen, og de er frustrerede, siger Jacob Seersholm, der er formand for Slagelse lærerkreds og matematiklærer i 6. klasse på Flakkebjerg Skole. 

Han uddyber, at det kan være svært at fjernundervise de mindste elever, som modsat de lidt større ikke selv kan logge på systemerne og følge undervisningen. Derfor kræver det meget af både lærere og forældre at få det til at fungere.

 - Det kræver ret meget forberedelse at blive klar, men vi er selvfølgelig sat i verden for at undervise og gør alt, hvad vi kan for at for at gøre undervisningen god, siger Jacob Seersholm, der er forman for Slagelse lærerkreds og matematiklærer i 6. klasse på Flakkebjerg Skole.   

Ikke så bekymret

Chris Mie Beltoft er lærer på Skælskør Skole, hvor hun underviser 0. og 1. klasse i dansk og matematik. Her fik de før juleferien at vide, at de skulle fjernundervise alle elever umiddelbart efter nytår, fordi smittetallet var højt. Selvom hun savner kontakten med børnene, fungerer det for hende at undervise via nettet.

- Jeg er ikke så bekymret for fjernundervisningen. Vi gjorde det jo i foråret, og der fandt jeg ud af, at sådan noget som litteraturundervisning fungerer godt på fjernundervisning, mens bogstavgennemgang og grammatik egner sig bedst til klasseundervisning, siger hun.

Hun underviser blandt andet ved at filme sig selv læse højt og sende det til børnene, der også laver små videoer af sig selv, hvor de for eksempel fortæller lidt om deres værelser. 

Hun inddeler eleverne i grupper, så hun kan høre dem læse i mindre fora og hele tiden kan følge med i, hvor de er henne i undervisningen.  

- Den største hurdle er at differentiere undervisningen, så den passer til den enkelte elevs niveau, og så handler det også om at finde ud af, hvad forældrene har af ressourcer til at hjælpe. For nogle børn er succeskriteriet, at de læser en bog for mig over telefonen, mens andre godt kan løse opgaver foran skærmen, siger Chris Mie Beltoft, der skal fjerundervise 25 elever.

Brat afslutning på juleferien

På Odden, Nykøbing og Egebjerg skoler i Odsherred Kommune fik juleferien en brat afslutning for skoleleder Sigurd Brønnum, da Mette Frederiksen meddelte, at fjernundervisningen fortsætter for alle klassetrin frem til 17. januar.

Artiklen fortsætter under billedet.

Skoleleder Sigurd Brønnum havde forventet, at der også skulle fjernundervises efter nytår, men det kom bag på ham, at det også gælder de mindste elever.
Skoleleder Sigurd Brønnum havde forventet, at der også skulle fjernundervises efter nytår, men det kom bag på ham, at det også gælder de mindste elever. Foto: Katja Weng - TV ØST

Han er nu sammen med personalet i gang med at finde ud af, hvordan de griber det an.

- Vi var lidt forberedt på, at fjernundervisningen skulle fortsætte, men jeg regnede faktisk ikke med, at det også ville gælde 0.-4. klasse, så vi kommer til at bruge lidt tid på at forberede det, siger Sigurd Brønnum.

Selvom de har prøvet det med fjernundervisningen før, og det nok skal lykkes igen, håber han, at det kun bliver for en kort periode.

- Dels fordi, vi gerne vil af med corona, men også fordi, børnene kommer til at mangle hele det sociale samvær og det med at lære at begå sig socialt, siger skolelederen. 

Regeringen har efter pressemødet meldt ud, at den udvider adgangen til nødpasning for elever i 0.-4. klasse, så forældre, der har behov for pasning for at kunne varetage deres job, kan få passet deres børn.

Det oplyser Børne- og Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.

Førhen var ordningen kun tiltænkt de børns forældre, der varetager kritiske funktioner. Men ordningen udvides nu, så forældre, der for eksempel ikke kan arbejde hjemmefra, kan få nødpasset eller nødundervist deres børn.