Behovet for akutlægehelikopteren fra Ringsted-basen har det seneste år været større end nogensinde. Med en fremgang på 23 procent blev det til 1.313 flyvninger og dermed det største antal på et år, siden helikopterordningen blev lanceret i 2014.
Det fremgår af den netop offentliggjorte årsrapport for Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning.
Vi bliver bedre og bedre til at anvende den her vigtige ressource
- Det hænger sammen med, at der er flere opgaver, helikopteren bliver anvendt til med succes. Blandt andet genoplivede hjertestop flyver helikopteren væsentlig mere på, og den flyver meget mere på blodpropper, forklarer Benny Jørgensen, der er præhospital direktør i Region Sjælland og medlem af styregruppen for Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning.
- Vi bliver bedre og bedre til at anvende den her vigtige ressource, som primært har en anæstesilæge og en paramediciner med ombord, men som også kan effektuere en meget hurtig transport til hospitalerne, tilføjer han.
Således tegner hjertekarsygdomme sig for 41 procent af de opgaver, helikopteren bliver kaldt ud til.
Desuden har helikopter-ordningen et vedvarende fokus på at udvikle de flyvetekniske muligheder for at flyve under vanskelige vejrforhold.
Og derudover skyldes stigningen i antal flyvninger formentlig også, at danskerne i 2020 søgte ud af byerne, som følge af at mange var sendt hjem for at arbejde under coronakrisen, påpeger Benny Jørgensen.
- Vores indtryk er, at befolkningen har været spredt mere ude i vores sommerhusområder i en længere periode end tidligere år, som også gør, der har været flere borgere i Region Sjælland, end der plejer at være og i længere tid, siger Benny Jørgensen.
VIDEO: I maj 2020 var TV2 ØST ombord på akutlægehelikopteren med base i Ringsted for at lære mere om arbejdet i den flyvende intensivstue.
Næsten 13 udkald i døgnet
Akutlægehelikopteren i Ringsted er en af i alt fire akutlægehelikoptere i Danmark, hvoraf de tre øvrige er stationeret i Jylland.
Generelt har alle fire helikoptere haft mere at lave i 2020 med tilsammen 4.672 flyvninger, svarende til 12,8 udkald hvert eneste døgn, hvilket er en samlet fremgang på ti procent fra året før.
På denne side af Storebælt var det Guldborgsund efterfulgt af Lolland og Slagelse kommuner, der modtog assistance flest gange fra lægehelikopteren med henholdsvis 173, 142 og 105 flyvninger.
- Helikopterne hjælper overalt i landet, hvor der er lang transporttid til et hospital. Så hvis man bor eller opholder sig på en ø, der ikke er landfast, eller har lang transporttid på vejene for at nå til et hospital, så får man hurtig hjælp i kritiske situationer, siger Ulla Astman, der er næstformand i Danske Regioner, i en kommentar til årsrapporten.
Hver anden patient fløjet på hospitalet
Det er dog langtfra i alle tilfælde, at patienten bliver fløjet videre til hospitalet med helikopter. Således blev 2.216 patienter sidste år fløjet til et hospital med en af de fire akutlægehelikoptere.
Det svarer til, at akutlægehelikopterne fløj patienten til hospitalet i forbindelse med næsten halvdelen af årets flyvninger.
Lægehelikopterflyvninger i 2020 fordelt på kommune
- Faxe Kommune 24
- Guldborgsund Kommune 173
- Holbæk Kommune 72
- Kalundborg Kommune 110
- Lolland Kommune 142
- Næstved Kommune 37
- Odsherred Kommune 56
- Ringsted Kommune 42
- Slagelse Kommune 105
- Sorø Kommune 25
- Stevns Kommune 17
- Vordingborg Kommune 78
Kilde: Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning
Det betyder dog ikke, at helikopteren fløj forgæves. I forbindelse med 909 missioner ydede helikopterlægen hjælp til patienten på skadestedet, uden at patienten efterfølgende blev fløjet derfra.
- Vores fire helikoptere bidrager til, at akut syge og tilskadekomne med alvorlige lidelser får hurtig specialiseret hjælp uanset hvor de opholder sig i landet. I nogle tilfælde sker hjælpen på stedet, og i andre tilfælde bliver patienterne fløjet til nærmeste hospital, der kan yde specialiseret behandling, tilføjer Ulla Astman.
En tredjedel af akutlægehelikopternes flyvninger blev i 2020 afbrudt undervejs.
Afbrydelserne sker ofte, fordi andre præhospitale beredskaber når frem til patienten først og vurderer, at der ikke er behov for assistance fra akutlægehelikopteren.
Ifølge årsrapporten blev flest patienter fløjet til Rigshospitalet, svarende til hver fjerede helikopter-patient.
Akutlægehelikopteren drives i dag af Norsk Luftambulanse.
Aktuelt er et udbud i gang, hvor det afgøres, hvem der skal løfte opgaven med akutlægehelikopterordningen fra 2023 og frem. Tre virksomheder deltager i denne udbudsrunde.
Kontrakten, der kan blive tidsubegrænset, har en værdi af 100 millioner kroner om året.