¨

Femern Bælt-entreprenører underskriver overenskomst

Det hollandske tunnel-konsortium, der er ved at bygge Femern Bælt-forbindelsen, har nu indgået overenskomst med fagbevægelsen.

Fejring foran Arbejdsretten mandag den 29. september 2020. Byggefolkene organiseret i fagforbundene under BAT-kartellet fejrer, at BAT lige nu er blevet enige om en overenskomst med konsortiet FBC, som lægger de første grundsten til det store anlægsarbejde mellem Danmark og Tyskland. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Det hollandske tunnel-konsortium, Femern Belt Contractors (FBC), har netop underskrevet en overenskomst for deres ansatte.

Dermed skrotter man den stærkt kritiserede arbejdstidsaftale, hvor medarbejderne skulle arbejde 12 timer dagligt 28 dage i træk uden fridage.

Jeg synes, det er en stor dag, for jeg har været med lige fra starten til de her forhandlinger

Bjarne Jensen, næstformand i 3F Lolland

- En sejr for en organiseret fællesskab, for alle kollegerne som har kæmpet for dette. Men også for hele Danmark. Vi vil ikke acceptere sådanne arbejdsvilkår i Danmark, skriver Morten Skov Christiansen, næstformand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, på sin Facebook-profil.

Artiklen fortsætter under billedet.

Byggefolkene organiseret i fagforbundene under BAT-kartellet fejrer, at BAT lige nu er blevet enige om en overenskomst med konsortiet FBC, som lægger de første grundsten til det store anlægsarbejde mellem Danmark og Tyskland. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Overenskomsten mellem FBC og BAT-Kartellet, en paraplyorganisation for de danske byggeforbund, er blevet underskrevet klokken 12 mandag på et advokatkontor i København.

- Jeg synes, det er en stor dag, for jeg har været med lige fra starten til de her forhandlinger, som vi startede op i midten af februar. Jeg synes, det er dejligt, at vi nu kan sige, at vi har en underskrevet overenskomst, siger Bjarne Jensen, næstformand i 3F Lolland til TV2 ØST.

Femern Belt Contractors er det ene af de to store entreprenørkonsortier, der arbejder på forbindelsen til Tyskland. De har ansvaret for gravearbejde til søs og for opførelsen af anlægget på landområderne.

Hård kamp for arbejdstid

Arbejdsforholde har tidligere fået utilfredse danske byggefolk og fagforeningsrepræsentanter på barrikaderne, hvor de blandt andet har demonstreret ved Femern Bælt-byggeriet i Rødbyhavn.

16. september var omkring 100 byggeriarbejdere samlet for at protestere mod arbejdsforholdene på byggeriet.

Derfor er det også en lettet næstformand fra 3F Lolland, som møder TV2 ØST.

- Den betyder, at vi nu kan sige, at FBC arbejder på danske løn- og ansættelsesvilkår, og det er det, vi har kæmpet for. Det har været en brav kamp, og jeg har stor ros til mine kollegaer, der har været med til at forhandle, siger Bjarne Jensen.

En del af den underskrevet overenskomst er, at der er aftalt kædeansvar. Det betyder, at selvom FBC hyrer underentreprenører, så skal underentreprenørerne også overholde overenskomsten, og FBC har ansvar for, at det sker.

Samtidig har fagforbundene lov til at kontrollere byggepladserne for at sikre, at alt er ok.

Arbejdstiderne har været omdrejningspunktet

Det har især været arbejdstiderne, der har været den helt store tvist.

- Det, den har hængt i bremsen på, er at der har været problemer med at blive enige om arbejdstiden. Det har betydet, at vi har forhandlet i nat til klokken 02.00, hvor arbejdstiden blev skrevet under, men den gjaldt kun, hvis overenskomsten blev skrevet under her til middag, fortæller næstformand i 3F Lolland Bjarne Jensen.

Nu kan vi sætte hak ved, at alle forholdene under BAT har en overenskomst, og det er lige meget, om man er fra Metal, HK eller Malerne

Bjarne Jensen, næstformand i 3F Lolland

Og det blev den så.

- Nu kan vi sætte hak ved, at alle forholdene under BAT har en overenskomst, og det er lige meget om man er fra Metal, HK, Malerforbundet eller andre steder, så har vi en overenskomst, der gælder for alle forbund. Alle arbejder på danske løn- og arbejdsbetingelser.

Den nye arbejdstidsaftale tillader 10 timers arbejde 14 dage i træk efterfulgt af to dages fri i stedet for 12 timers arbejde 28 dage i træk.

FAKTA: FEMERN-FORBINDELSE SKAL STÅ KLAR I 2029

Læs mere om Femern-projektet her: 

  • Forbindelsen mellem Rødby og Puttgarden vil blive en 18 kilometer lang sænketunnel med vej og jernbane. 
  • Forbindelsen bliver den længste sænketunnel i verden med dobbeltsporet motorvej med nødspor i hver retning - og en dobbeltsporet fuldt elektrificeret jernbane.
  • Tunnelen vil blive bygget med 89 betonelementer, som støbes på land og derefter sænkes ned på havbunden. 
  • Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog.
  • Prisen forventes at være på 52,6 milliarder kroner for tunnelen og 9,5 milliarder kroner for vej og jernbane i Danmark. Danmark garanterer for lån, men projektet er brugerfinansieret. Der regnes i 2015-kroner.
  • Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029. 
  • Prisen for at køre igennem tunnelen vil blive besluttet politisk før åbningen. Femern A/S regner dog med en pris omkring 500 kroner for en enkelt tur i en personbil.


Kilde: Femern A/S. 

Se mere

Artiklen fortsætter under billedet.

Mandag var der indkaldt til demonstration foran Arbejdsretten i København mod arbejdsforholdene på Femern-byggeriet. Demonstrationen blev i stedet til en fejring.  Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Indtil nu har der ikke været overenskomst på byggeriet, og arbejdsforholdene for bygningsarbejderne fik både fagbevægelsen og flere transportordfører på Christiansborg op af stolene.

Demo bliver til sejrsfest

Igen i dag var der lagt op til en stor demonstration foran Arbejdsretten fra kl. 13.30, hvor repræsentanter fra blandt andet 3F, Dansk Metal, El-Forbundet, Blik & Rør og Malerforbundet ville protestere mod FBC.

Men demonstrationen er nu forvandlet til en sejrsfest.

- Jeg håber, at arbejderne får noget mere overskud og mere tid til at restituere kroppen. Vi ser frem til, at vi får nogle meget bedre arbejdsforhold, som også gør, at arbejdsmiljøet bliver meget bedre, siger Bjarne Jensen fra 3F Lolland.

Det er de to hollandske storentreprenører Van Oord Dredging og Boskalis International, der tilsammen udgør FBC-konsortiet.

FBC har vundet den første af fire store milliardkontrakter på Femern-forbindelsen,  der vil blive den længste sænketunnel i verden for både biler og tog.

Med et budget på mere end 50 milliarder kroner er Femern-forbindelsen Danmarks største og dyreste anlægsprojekt nogensinde.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App