To gange blev politiet mandag kontaktet af kvinder, der havde oplevet at blive ringet op af en mand, der udgav sig for at være medarbejder hos Nordea.
Den første anmeldelse modtog Midt- og Vestsjællands Politi lidt efter klokken 13.00, hvor en 84-årig kvinde fra Ringsted fortalte, at hun havde været udsat for telefonsvindel tidligere på dagen.
Senere på dagen blev politiet så igen kontaktet af en ældre kvinde fra Holbæk, som også havde modtaget et telefonopkald fra en mandlig medarbejder, der udgav sig for at være fra Nordea.
Det fremgår af Midt- og Vestsjællands døgnrapport.
Kvinde fik stjålet 15.000 kroner
Omkring middagstid blev den 84-årige kvinde fra Ringsted ringet op af en fremmed mand, der udgav sig for at være medarbejder i pengeinstituttet Nordea.
Han ringede fra hemmeligt nummer og oplyste, at den 84-årige skulle have et nyt dankort, så en kvindelig medarbejder ville straks komme forbi for at hente dankortet og den tilhørende kode. Den 84-årige skulle lægge dankortet i en kuvert, som blev udleveret til en kvinde.
Kvinden beskrives som:
- 20-30 år gammel
- Lys i huden
- 170-175 centimeter høj
- Almindelig af bygning
- Mellemlangt, brunligt og krøllet hår
- Iført halstørklæde og blå jakke
Inden den ældre kvinde anede uråd og fik spærret sit dankort, nåede gerningsmændene dog at hæve 15.000 kroner fra den 84-årige kvindes bankkonto.
Undgå telefonsvindel
SMÆK RØRET PÅ – tre gode råd:
- Vær på vagt - det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge.
- Smæk røret på - hellere et nej for meget!
- Hvis du er i tvivl, så ring til banken, politiet (på 114) eller en nærtstående.
FAKTA
• Svindel over telefonen kaldes også ’vishing’, som står for voice-phishing, fordi svindlen foregår over telefonen.
• Ofte vil gerningsmanden udgive sig for at være fra politiet eller en bank for at virke mere troværdige.
• Gerningsmanden går typisk efter at narre sit offer til at overføre penge eller udlevere personlige oplysninger, der giver adgang til ofrets netbank.
• Ældre borgere er ofte særligt udsatte for denne type af svindel.
Kilde: National enhed for Særlig Kriminalitet
Endnu en kvinde forsøgt snydt senere på dagen
Senere mandag modtog politiet igen en anmeldelse om telefonsvindel – denne gang fra en 85-årig kvinde fra Holbæk, som mandag eftermiddag også var blevet ringet op af en mandlig medarbejder, der udgav sig for at være fra Nordea.
Han fortalte den 85-årige kvinde, at der havde været forsøg på mistænkelige transaktioner, og at hun derfor skulle udlevere sit dankort til en anden mandlig bankmedarbejder, som ville komme forbi hendes bopæl.
Kvinden fattede fog mistanke under samtalen med den falske bankmedarbejder og opsøgte derfor sin nabo, som rådede hende til at kontakte politiet.
Dankortet udleverede den 85-årige ikke til nogen, og politiet har ikke oplysninger om, at en falsk bankmand skulle være dukket op for at afhente det.
Sjældent at bankmedarbejder dukker op på privat adresse
Politiet har nu i begge sager optaget anmeldelser om bedrageri over for de to kvinder, hvis anmeldelser nu efterforskes sammen med andre sager af tilsvarende fremgangsmåde fra telefonsvindlere.
Midt- og Vestsjællands Politis råder borgere, der bliver kontaktet telefonisk i sager som disse til at spørge efter pågældende persons navn og arbejdssted, og hvis opkaldet afbrydes, er der formentlig tale om svindel. Ligeledes kan der foretages et kontrolopkald til bankens hovednummer, så omstilling til medarbejderen kan finde sted.
Politiet oplyser i øvrigt, at det er usædvanligt, at et dankort skal udskiftes i tilfælde af mistænkelige transaktioner på en bankkonto.
Desuden er det også usædvanligt, at en bankmedarbejder dukker op ved privat adresse for at hente et dankort, som en bankkunde skal have udskiftet, oplyser politiet.