¨

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

- Det er særligt hoteller, restauranter og rejsebureauer, der er bekymrede for at skulle dreje nøglen om, sigerKristian Skriver, økonom i Dansk Erhverv. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Dansk Erhverv frygter en stor konkursbølge i andet halvår 2020, hvor hjælpepakkerne bliver afviklet.

Første halvdel af 2020 har budt på det laveste antal konkurser i tre år, viser tal fra data- og analysevirksomheden Experian.

Det er særligt hoteller, restauranter og rejsebureauer, der er bekymrede for at skulle dreje nøglen om

Kristian Skriver, økonom i Dansk Erhverv

Men det lave antal konkurser kan meget vel være stilhed før stormen, vurderer Dansk Erhverv, som frygter en stor konkursbølge i anden halvdel af året.

- Det skyldes, at der normalt går lidt tid, fra at en krise rammer, til at problemer rammer den enkelte virksomhed, som må ende med at dreje nøglen om, forklarer Kristian Skriver, økonom i Dansk Erhverv.

Han ser samtidig en stor risiko for, at flere virksomheder kommer til at dreje nøglen om, når de nuværende hjælpepakker bliver afviklet hen over sommeren.

En af hjælpepakkerne er ordningen omkring lønkompensation. Den har dækket lønudgifter for flere milliarder kroner for hjemsendte medarbejdere.

2.866 virksomheder er allerede lukket

Ifølge Experians tal har i alt 2.866 virksomheder måttet lukket ned på grund af konkurs i løbet af de første seks måneder af 2020.

Ud over hjælpepakkerne kan antallet af konkurser have været påvirket af, at de danske retter har været lukket ned i en periode under coronaudbruddet.

Det vil sige, at der kan ligge konkurssager, som endnu ikke er blevet behandlet i retterne. Præcis hvor stor og dramatisk konkursbølgen i andet halvår risikerer at blive, kan Kristian Skriver ikke sige.

Men han vurderer, at risikoen for den er stor.

- En ny undersøgelse fra Danmarks Statistik viser, at 17 procent af servicevirksomhederne vurderer, at der er risiko for, at de må afvikles inden for de næste tre måneder på grund af coronakrisen.

- Det er særligt hoteller, restauranter og rejsebureauer, der er bekymrede for at skulle dreje nøglen om, siger Kristian Skriver.

Ifølge brancheorganisationen Horesta, som blandt andet repræsenterer hotellerne og restauranterne, er det udfasningen af hjælpepakkerne, som er medvirkende til at skabe pessimisme i serviceerhvervet.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App