Det er for farligt at hjælpe bilister i nødsporet på motorvejene i Region Sjælland.
Det mener Falck, som nu strammer reglerne, når bilister er kørt ind i nødsporet på grund af et ildebefindende og har brug for en ambulance. Det sker for at passe bedre på deres ambulancefolk, der frygter for deres sikkerhed.
Vi tænker også på, at vi har en familie, vi gerne vil hjem til
Fremover vil Falck ved en ulykke, hvor redderne skal arbejde i nødsporet, hurtigst muligt få patienten ind i ambulancen og køre til den nærmeste rasteplads eller afkørsel. Ambulanceredderne kører altid ud to og to, og undervejs kan den ene redder behandle patienten i bårerummet, mens den anden får bragt teamet og patienten i sikkerhed.
- Sikkerheden sidder hele tiden i baghovedet, også fordi vi har kolleger, der er blevet kvæstet og endda slået ihjel. Den sidder mere og mere hos os alle sammen. Det er klart. Sådan er det, siger Benny Arends, der er paramediciner ved Falck i Ringsted.
Baggrunden for ændringen er to nylige uheld, hvor skiltevogne er blevet påkørt.
Den ene ulykke skete 21. februar på Vestmotorvejen. Her blev en medarbejder fra Falck i Ringsted fløjet til Rigshospitalet, hvor han blev opereret for brud på begge ben.
Artiklen fortsætter under videoen fra ulykken på Vestmotorvejen den 21. februar.
Fire dage senere fandt den anden ulykke sted. På Køge Bugt Motorvejen ved Greve kørte en lastbil ind i en skiltevogn, hvor lastbilchaufføren blev hentet af en ambulance.
Fokus på redderes vurdering har haltet
Helt galt gik det i 2018, da en 63-årig kollega mistede livet i et trafikuheld på Vestmotorvejen.
Manden arbejdede som fører af en skiltevogn, som holdt på Vestmotorvejen i østgående retning mellem Korsør og Tjæreby, hvor manden og skiltevognen blev ramt af en varvogn.
Hændelserne fik i første omgang Falck til at ændre retningslinjerne på området, så der fremover bliver sendt en ekstra skiltevogn ud til opgaver på motorvejene. Nu bliver sikkerhedsprocedurerne yderligere strammet, når det gælder ambulancekørsel til motorvejenes nødspor.
- Reddernes vurdering af skadestedet ude i nødsporet er vigtig for deres sikkerhed, og det har vi måske ikke helt haft fokus på: Altså, at vi har nogle ubeskyttede medarbejdere, der står tæt på trafikanterne ude på motorvejen, siger Erik Rasmussen, områdeleder hos Falck Ringsted og Haslev.
Artiklen fortsætter under billedet.
Tænker også på familien
Det er Region Sjælland, der har ansvaret for at sikre, at patienterne får den hurtigst mulige behandling, hvis de er i livsfare. Her bakker man op om Falck, der har opgaven.
- Det er reddernes klare vurdering i hvert eneste tilfælde, hvilken algoritme de skal bruge: om de skal køre patienten op til en afkørsel eller behandle på stedet. Det er deres fulde afgørelse, siger Benny Jørgensen, Præhospital Direktør i Region Sjælland.
Ambulanceredderne er glade for, at de nu får opbakning til at sætte deres sikkerhed højest.
- Vi tænker også på, at vi har en familie, vi gerne vil hjem til. Men tænker også på, at vi er ikke til stor gavn, hvis vi kommer galt af sted i det øjeblik, hvor vi er ude for at hjælpe nogle andre, siger Marianne Tranberg Czerka, paramediciner, Falck Ringsted.