Ellastbiler mangler ladestationer

Til trods for at der er 150 ellastbiler i Danmark er der ikke tilstrækkelige lademuligheder. Nu kræver organisationer politisk indblanding.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Antallet af ladestationer til ellastbiler i Danmark er for lavt og for dårligt.

Det mener flere transportorganisationer, som ønsker politisk indblanding.

En af dem, som kender til problemet med for få ladestationer, er Villy Kristoffersen. Han har kørt i en demo-lastbil fra Renault Trucks cirka et års tid.

Han er utroligt glad for ellastbilen, men han er træt af at skulle køre omveje, hver gang han skal lade lastbilen op.

- Det er lidt irriterende, at man ikke har ordentlige forhold, når de har lavet ladestationerne.

I Danmark er der cirka indregistreret 150 ellastbiler, som indtil nu har ladet ved egne depoter. 

Men senere på året vil de første offentligt tilgængelige ladestationer til ellastbiler blive sat op ved Høje Taastrup Transportcenter. Det skriver Lastbilmagasinet.

Hønen eller ægget problematik

Hos brancheorganisationen for dansk vejgodstransport, ITD, er man meget bekendt med problematikken omkring ellastbilerne.

Derfor ønsker man også en politisk strategi for den tunge transport i Danmark, der skulle have været klar sidste år, fortæller chefkonsulent i ITD Caroline Brüel.

- Der er behov for en kæmpe indsats på området og en samlet grøn plan for den tunge vejtransport. Ikke kun på lade infrastrukturen, men også om der er strøm nok, siger hun.

Jernbanebro påkørt
Læs også
Lastbil kolliderer med jernbanebro
Jernbanebro påkørt
Læs også
Lastbil kolliderer med jernbanebro

Det faktum, at der i dag kun er 150 ellastbiler i Danmark, har branchen tidligere råbt højt om, mener Caroline Brüel. 

- Det er en hønen eller ægget problematik, og vi mener, at staten skal gå forrest i og med, at det er politikerne, som har besluttet en 70 procents målsætning, og den beslutning må de tage ansvar for.

Flere ellastbiler

Hos virksomheden Danske Fragtmænd er man trætte af, at ladestationer til ellastbiler stort set ikke er eksisterende. 

Og derfor ønsker Torsten Hermansen, som er Head of sustainability  i Danske Fragtmænd, indblanding fra Christiansborg.

- Der er ikke nogen offentligt tilgængelige ladestandere til ellastbiler. Det er lidt problematisk, hvis man gerne vil en grøn vej på det område. Derfor er regeringen nødt til at sætte to ting i gang. 

- Det ene er at lave nogle større puljer med tilskud til køb af lastbiler og selvfølgelig en etablering af nogle offentligt tilgængelige elladestandere i Danmark.

DSCF9406
Læs også
Lastbil ramte en højspændingsledning
DSCF9406
Læs også
Lastbil ramte en højspændingsledning

Virksomheden har i dag en håndfuld ellastbiler og ville gerne have flere. Dog er der to udfordringer, som betyder, at Danske Fragtmænd tøver med at investere i flere, siger Torsten Hermansen.

- Ellastbiler koster tre gange så meget som en fossil lastbil. Derudover kan vi ikke understøtte det, når vi ikke har ordentlig infrastruktur på plads.

Øverst på dagsordenen

Ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) er det nødvendigt, at der er gode lademuligheder for ellastbiler, da det vil være med til at sætte skub i den grønne omstilling.

- Strategien for udrulning af drivmiddelinfrastrukturen til den tunge transport står også øverst på dagsordenen. Valget har desværre forsinket processen, men regeringen arbejder på, at strategien færdiggøres hurtigst muligt.

Villy Kristoffersen håber snart, at det vil blive lettere for ham og andre lastbilchauffører at køre ellastbil.

- Det vil gøre det så meget lettere i hverdagen, hvis man ikke skal tænke over, hvor langt man kan nå. Så det ville betyde rigtig meget, siger han.



Nyhedsoverblik