¨

Falckreddere frygter for deres sikkerhed efter ulykker med skiltevogne

I 2018 mistede en Falckansat livet, da en skiltevogn blev påkørt på Vestmotorvejen. Foto: René Lind

Indenfor kort tid har der været to alvorlige ulykker, hvor skiltevogne er blevet påkørt af bilister. Falckredderne er bekymret og kræver nu handling.

To alvorlige ulykker med skiltevogne på de sjællandske motorveje har været skyld i, at Falckreddere er kommet til skade. Ved begge ulykker kørte bilister ind i en skiltevogn, der varslede arbejde længere fremme.

- Man skal have øjne i nakken og hele tiden bare gå og holde øje med trafikken for at være sikker på, at man ikke bliver ramt eller kørt ned af et eller andet, siger Falckredder Martin Løkkeborg.

Man skal have øjne i nakken og hele tiden holde øje med trafikken for at være sikker på, at man ikke bliver ramt

Martin Løkkeborg, Falckredder

Hos ledelsen i Falck ser man med stor alvor på de alvorlige ulykker:

- Det har vi det rigtig dårligt med. Som udgangspunkt skal vores medarbejdere kunne gå på arbejde om morgenen uden at være nervøse for, om de kommer hjem om aftenen, siger Michaela Fischer-Hansen, vicekoncernchef i Falck.

VIDEO: Hør Falck-redder Martin Løkkeborg fortælle om farerne ved at arbejde på vejen:

01:12 Luk video

Falck ændrer retningslinjer

Hændelserne får nu Falck til at ændre retningslinjer på området. Fremover sendes der således altid en ekstra skiltevogn til opgaver på motorvejene.

- Det betyder, at de har ekstra dækning. Nu vil der være en skiltevogn med ekstra afstand til nummer to skiltevogn som gør, at bilisterne endnu tidligere vil kunne se, at der foregår noget, siger vicekoncernchef Michaela Fischer-Hansen.

- Det andet er, at der er en ekstra medarbejder, der kan holde øje med trafikken og som har et horn med, som de tuder med, så ham der arbejder på ulykken, vil være i stand til at vide, at nu kommer der noget trafik.

Falckredderne er godt tilfredse med, at ledelsen reagerer på de alvorlige ulykker, der har været:

- Det er jo rart, at ens arbejdsgiver tager det seriøst og vil prøve at finde en løsning på, hvad man kan gøre for at gøre det mere sikkert for os at gå derude og arbejde, siger Martin Løkkeborg.

Artiklen fortsætter under billedet.

- Det er jo rart, at ens arbejdsgiver tager det seriøst, siger Falckredder Martin Løkkeborg. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Én mistede livet og en anden fik brud på begge ben

Indenfor en måned er der sket to alvorlige ulykke med skiltevogne involeret.

Den ene ulykke skete 21. februar på vest-motorvejen. Her blev en medarbejder hos Falck fløjet direkte til Rigshospitalet, hvor han blev opereret for brud på begge ben. Den anden ulykke fandt sted sidste tirsdag på Køge Bugt Motorvejen ved Greve, hvor en lastbil kørte ind i en skiltevogn. Her blev lastbilchaufføren hentet af en ambulance.

Vores medarbejdere skal kunne gå på arbejde om morgenen uden at være nervøs for, om de kommer hjem om aftenen

Michaela Fischer-Hansen, vicekoncerndirektør i Falck

I 2018 mistede en 63-årig Falckansat livet i et trafikuheld på Vestmotorvejen. Manden arbejdede som fører af en skiltevogn, som holdt på Vestmotorvejen i østgående retning mellem Korsør og Tjæreby, hvor manden og skiltevognen blev ramt af en hvid varevogn.

- Det påvirker huset rigtig meget, og det påvirker stationerne meget, og folk er bekymret. Vi har nogle smadderdygtige folk, og dem skal vi passe på, siger Michaela Fischer-Hansen, vicekoncerndirektør i Falck.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ifølge koncernchef hos Falck Michaela Fischer-Hansen er falckredderne bekymret for at gå på arbejde, efter de mange ulykker med skiltevogne. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

- Det påvirker os meget, når vores medarbejdere er udsat for sådan en slags uheld, og det er absolut noget, vi har som allerhøjeste prioritet, at vi sikrer deres sikkerhed i hverdagen.

Hvad er en skiltevogn?

Hvis et havareret køretøj repareres på stedet eller fjernes, og det kræver, at en del af kørebanen inddrages, så skal vognbanen afmærkes med en afspærringsvogn/skiltevogn.

 

Reglerne for brug af skiltevogn ved havari
Ved havari på motorveje og motortrafikveje gælder disse regler for afspærringsvogne/skiltevogne:

  • hvis det havarerede køretøj repareres på stedet eller fjernes, og det kræver, at en del af kørebanen inddrages, så skal vognbanen afmærkes med en afspærringsvogn/skiltevogn. (Trådte i kraft 1. juli 2013)

Kilde: Danske Vognmænd

Vejdirektoratet: - Vi kigger på, hvad man gør i udlandet

Hos Vejdirektoratet, som er ansvarlig myndighed på området, er de også opmærksomme på, at der er en sikkerhedsbrist.

- I Vejdirektoratet vægter vi sikkerheden på vores motorveje rigtig højt. Både når det gælder sikkerhed for trafikanter, der kører der og for dem, der arbejder derude. Når vi hører om den her slags ulykker, er det selvfølgelig noget, som optager os, siger Charlotte Vithen, områdechef for trafikledelsen og trafikdata i Vejdirektoratet.

Derfor har Vejdirektoratet nedsat en arbejdsgruppe, som sammen med Rigspolitiet, Arbejdstilsynet og branchen kigger på, om der er noget, der kan gøres bedre end i dag.

Går det for langsomt i arbejdsgruppen?

- Det tager jo noget tid at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre. Det er vigtigt for os, at hvis vi skal gøre noget anderledes, så skal det også være det rigtige at gøre, så vi ikke sætter sikkerheden over styr og kommer til at gøre noget, der skaber nogle nye ulykker. Derfor tager det noget tid at finde ud af, hvad der er det rigtige, siger Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.

- Vi er blandt andet i gang med at kigge på, hvad man gør i de andre lande, og om vi kan overføre det til Danmark.

Artiklen fortsætter under billedet.

Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet fortæller, at en arbejdsgrupper kigger på, hvad man gør i udlandet, og om hvorvidt man kan overføre det til Danmark. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Afgørende at trafikanter er opmærksomme

Men det er ikke kun sikkerheden omkring skiltevogne, der skal blive bedre. Det skal bilisternes opmærksomhed også. Derfor har Vejdirektoratet i efteråret kørt en kampagne, med fokus på ekstra opmærksomhed ved vejarbejde, som de ruller ud igen her til foråret.

Det tager jo noget tid at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre

Charlotte Vithen, områdechef for trafikledelsen og trafikdata i Vejdirektoratet

- Det er helt afgørende, at trafikanter er opmærksomme, når de kører forbi et vejarbejde. Det kan være et vejarbejde, der har været der i lang tid, og det kan også være de her akutte ikke-planlagte vejarbejder.

Men som ansvarlig myndighed på området, har I vel også et ansvar?

- Vi har som myndigheder et ansvar for at gå ind og sikre, at de metoder der benyttes, er de rigtige. Men det er også vigtigt, at man som trafikant er opmærksom, når man kører forbi et vejarbejde. Vi ved og kan se, at der er mange trafikanter, der ikke er opmærksomme, når de kører forbi et vejarbejde, siger Charlotte Vithen.

- Her vil jeg gerne appellere til, at man som trafikant lægger mærke til og sætter farten ned, når man kører forbi et vejarbejde. Det handler ikke kun om vejarbejdernes sikkerhed. Det handler faktisk også om ens egen sikkerhed som trafikant.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App