Bedre køreplaner giver DSB det bedste kunderesultat i fem år

På alle sjællandske strækninger var tallet for kundepunktligheden det højeste i fem år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Bedre køreplaner og tog, der kører flere kilometer, før de går i stykker på grund af tekniske fejl.

Det er ifølge DSB hovedårsagerne til, at den såkaldte kundepunktlighed på strækningerne Kalundborg-København H, Nykøbing Falster-København H og Ringsted-København H i 2020 var den højeste de seneste fem år.

quote Vi arbejder hele tiden på at forbedre køreplanerne blandt andet via dialog med kunderne

Tony Bispeskov, DSB's informationschef

Kundepunktlighed afspejler kundernes generelle oplevelse af at køre med et af DSB's tog og punktligheden i forhold til at være forsinket, når man rejser med tog.

Den grænse går ved tre minutter. Punktligheden er målt på hele døgnet og isoleret i de to myldretidsperioder klokken 6-9 om morgenen og 15-18 om eftermiddagen.

Den største fremgang er der på strækningen fra Ringsted til Københavns Hovedbanegård. I 2019 var punktlighedstallet 70,2 i myldretiden om morgenen og 82,8 i 2020. Om eftermiddagen var tallet 72,2 og 85,1 i 2020.

Corona er også en årsag

I en pressemeddelelse kalder DSB's informationschef, Tony Bispeskov, fremgangen på alle sjællandske strækninger for et rigtig godt resultat.

- Der er flere forklaringer på, hvorfor kunderne i 2020 kom frem til tiden i endnu højere omfang end tidligere. De to væsentligste er robuste køreplaner og optimeret vedligehold af togene. Vi arbejder hele tiden på at forbedre køreplanerne blandt andet via dialog med kunderne, og så har vi formået at øge antallet af kilometer, om vores tog kører mellem tekniske fejl.

- Desuden har vi på grund af corona i perioder haft markant færre kunder end normalt, hvilket har smidiggjort ind- og udstigning på flere stationer. Det er dog først og fremmest køreplanen, som danner grundlag for det markante resultat, siger han i meddelelsen.