En kasse med jord på et ministerkontor fik afgørende betydning

Store dele af regionens erhvervsparker oplever travlhed og øget efterspørgsel på områder til at anlægge nye virksomheder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Da en sort sækkevogn med 30 kilo jord fra Rødbyhavn blev trillet ind på ministerkontoret hos den daværende transportminister Benny Engelbrecht (S), skete der noget særligt hos erhvervsparkerne rundt omkring på Sjælland og øerne.

Den 1. januar 2021 tog transportministeren grundet corona et virtuelt første spadestik til anlægsarbejdet af Femern-forbindelsen på dansk side. 

Smutvejen og en kortere rejsetid mellem Lolland og den tyske ø Femern rykkede nærmere.

quote Vi kan se et sandt investeringsboom på Lolland-Falster og ved Ringsted

Mads Váczy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland

Med det samme kunne regionens erhvervsparker ifølge erhvervsorganisationen Erhvervshus Sjælland mærke en øget interesse fra virksomheder, der ønskede at etablere sig i områder tæt på motorvejen i korridoren mellem København og Hamborg.

Rift om erhvervsgrunde

Senest har Ringsted Kommune meldt tæt på udsolgt i Business Park Ringsted 12 år før forventet.

Hør Ringsteds borgmester Henrik Hvidestens reaktion på udviklingen i Business Park Ringsted.

Tidligere på året afslørede Lolland Kommune, at den tyske virksomhed Peper & Söhne havde købt et 50.000 kvadratmeter stort erhvervsareal i Maribos erhvervsområde, hvorefter kommunen kunne melde udsolgt af grunde på den første af fire etaper.

- Det siger i den grad noget om Lollands potentiale, når en seriøs tysk virksomhed som Peper & Söhne satser så massivt på vores område, sagde Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune, dengang.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) tog 1. januar første spadestik til den nye Femern-forbindelse sammen med sin tyske og sin slesvig-holstenske kollega. På grund af corona foregik det dog virtuelt.

Forinden havde kommunen brugt 20 millioner kroner på at finansiere erhvervparken.

- Folk troede ikke, det kunne lade sig gøre, og der ikke ville blive solgt noget. Der kom måske en enkelt tankstation. Men det var ikke det, der skete, og det er jeg utrolig glad for. Det er selvfølgelig et sats, når man går ud og investerer så mange penge i noget, som man ikke med sikkerhed ved kommer, sagde borgmesteren.

Læs også
Tysk virksomhed overtager kæmpe areal i erhvervspark
Læs også
Tysk virksomhed overtager kæmpe areal i erhvervspark

Faktisk har der på tværs af regionens erhvervsparker aldrig nogensinde været en større efterspørgsel på byggegrunde.

- Der sker enormt meget hos erhvervsparkerne mange forskellige steder, og vi kan se et sandt investeringsboom på Lolland-Falster og ved Ringsted, siger Mads Váczy Kragh, direktør i erhvervsorganisationen Erhvervshus Sjælland, og fortsætter:

Mads Váczy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland.
Mads Váczy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

- Meget af det er drevet af Femern-forbindelsen, der åbner i 2029, og virksomhederne begynder at forberede sig på, at der kommer en anden transport, infrastruktur og logistisk sammensætning af Nordeuropa, fordi vi får den faste forbindelse, hvilket kan smitte positivt af på erhvervsparkerne og kommunerne i Region Sjælland.

Ifølge erhvervsorganisationen er der registeret en ekstrem aktivitet hos erhvervsparkerne i Næstved, Lolland, Guldborgsund, Ringsted, Slagelse, Køge kommuner.

Tiltrækker nye skatteborgere

Kigger man ud over regionen og motorvejsnettet ser man ifølge Mads Váczy Kragh, hvordan kommunerne med sine erhvervsparker gør sig attraktive overfor nye virksomheder.

For der er flere fordele ved at have en veldreven erhvervspark i kommunen.

- Du får først og fremmest en masse private arbejdspladser ind i kommunen, sekundært er erhvervsparkerne med til at flytte erhverv, som tidligere lå i byzoner ud til mere hensigtsmæssige områder i forhold til støj og transport, siger Mads Váczy Kragh.

- Med arbejdspladserne bliver det samtidig mere sandsynligt at få folk til at flytte til Ringsted eller til Lolland og dermed øge bosætningen, tilføjer han.

Promenaden skitse
Læs også
Sådan vil Lolland fange turisterne, når de kommer ud fra Femern-tunnelen
Promenaden skitse
Læs også
Sådan vil Lolland fange turisterne, når de kommer ud fra Femern-tunnelen

Den strategi kan ovenikøbet skabe en skattefordel for kommunerne.

- Indtægterne i kommunekassen er primært drevet af indkomstskatten, så virksomhedsbeskatning betyder ikke voldsomt meget i de fleste kommuner. 

- Men selvfølgelig er skattegrundlaget vigtigt, så hvis kommunen kan tiltrække nogle virksomheder, der kan tiltrække nogle borgere, så giver det en positiv spiral i forhold til skatteindtægter, siger Mads Váczy Kragh og fortsætter:

Læs også
Erhvervsforeninger drømmer om nyt industrimekka ved Sydmotorvejen
Læs også
Erhvervsforeninger drømmer om nyt industrimekka ved Sydmotorvejen

- Der har været en meget stor trafik fra Region Sjælland ind til hovedstaden. Hver dag pendler 100.000 til hovedstaden, mens der kun pendler 30.000 den anden vej, og vi kunne godt tænke os, at trafikmønsteret ændrede sig, så man kunne holde mere arbejdskraft i Region Sjælland og fik flere med fra hovedstaden, og det kan de store erhvervsparker være med til at ændre.

Her ser Mads Váczy Kragh en stor fordel for Region Sjælland ved at have flere åbne vidder med mulighed for nye erhvervsområder, mens pladsen i Københavnsområdet ifølge ham er træng til nye virksomheder.

- Vi har pladsen og mulighederne i regionen, og det ser jeg som en stor konkurrencefordel, siger han.

Derfor opfordrer Erhvervshus Sjælland generelt kommunerne til at udlægge mere jord, der hvor de kan, fordi der er stor efterspørgsel. Det gælder særligt ved motorvejsstrækninger.  


Nyhedsoverblik