¨

Ældre borgere snydt af falske bankmænd – tropper op på bopæl

Arkivfoto

Flere ældre borgere har de seneste dage oplevet at blive snydt af personer, der tropper op på adressen og udgiver sig for at være bankmænd.

Falske bankmænd ringer til ældre borgere i regionen og tropper op på deres adresse, hvor de hapser dankort og kode med sig.

Det er sket flere steder på Sjælland, fremgår det af de seneste dages døgnrapport fra Midt- og Vestsjællands Politi.

Det er dybest set groft udnyttelse af ældre folks tillid

Martin Bjerregaard, kommunikationsmedarbejder hos Midt- og Vestsjællands Politi

- Det er dybest set groft udnyttelse af ældre folks tillid til personer i pengeinstitutter. De stoler på, at når man siger, man ringer fra banken, er det fra banken, hvor yngre personer måske ville være lidt mere skeptiske, siger Martin Bjerregaard, kommunikationsmedarbejder hos Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiet modtog mandag to anmeldelser fra ældre borgere, som var blevet snydt af personer, der havde udgivet sig for at være bankpersonale.

Fremmede mand dukkede op på 87-åriges bopæl

Den ene anmeldelse kom fra en pårørende til en 87-årig kvinde fra Høng, som anmeldte, at den 87-årige mandag eftermiddag var blevet ringet op af en fremmede mand, der oplyste, at der var sket noget mærkeligt på hendes bankkonto.

Manden tilbød at sende en medarbejder, som skulle have dankort med tilhørende kode, så forholdet på bankkontoen kunne undersøges nærmere.

Kort efter telefonopkaldet dukkede en fremmed mand op på den 87-åriges bopæl, hvor den falske bankmand fik udleveret dankort med tilhørende kode.

Kort derefter blev der så foretaget en uberettiget hævning af 15.000 kroner i en pengeautomat i Slagelse.

Manden, der afhentede dankortet, blev beskrevet som:

  • Mand 
  • Cirka 25 år
  • Iført mundbind
  • Muligt kørende i en lille sort bil, hvor der befandt sig en anden person

Politiet opfordrer pårørende til at advare ældre borgere

Politiet fik endnu en anmeldelse mandag fra et ældre ægtepar på 87 år og 94 år fra Kike-Såby, som også anmeldte, at de var blevet ringet op af en fremmed mand, der udgav sig for at være en medarbejder fra deres pengeinstitut.

Kort efter dukkede en fremmed mand op, som fik udleveret dankort med tilhørende kode, som han lovede at levere tilbage senest klokken 16.00, når der var blevet sat chip i dankortet. Kortet blev dog ikke leveret tilbage, men i stedet blev der uberettiget hævet 34.000 kroner på parrets konti.

- Det er folk i det ældre segment, der lader sig overtale til at give fortrolige oplysninger, pinkoder og kontooplysninger, oplyser kommunikationsmedarbejder fra Midt- og Vestsjællands Politi Martin Bjerregaard.

Politiet opfordrer pårørende til at tage en snak med de ældre borgere:

- Pårørende til ældre borgere, sønner og døtre, skal måske lige snakke med deres forældre om, at de skal være skeptiske, hvis nogen pludselig ringer.

Efterforsker flere sager, der minder om hinanden

Midt- og Vestsjællands Politi oplyser, at de også i weekenden havde en lignende sag. Her ringede en 78-årig kvinde fra et boligområde vest for Outlet-centeret i Ringsted og anmeldte, at hun var blevet bedraget for et større beløb, som var hævet fra hendes bankkonto.

Dagen forinden havde kvinden modtaget et opkald fra en person, der udgav sig for at være fra NETS. Senere på dagen dukkede en mand op på hendes adresse for at få udleveret kvindens hævekort og påstod, han kom fra NETS for at hjælpen kvinden med hendes kort.

Manden, der indfandt sig ved kvindens bopæl beskrives som: 

  • Mand
  • 30-35 år
  • Lys hudfarve
  • Kort hår
  • Talte dansk
  • Iført sort sweatshirt med skift

- Fremgangsmåden og indledningen til at få kontakt til borgeren ligner hinanden. Dét, at der dukker en mand op og vil have et dankort og kode udleveret, ligner hinanden, men at sige på nuværende tidspunkt at det er én og samme person, der står bag, det ved vi ikke med sikkerhed, siger Martin Bjerregaard.

Vi efterforsker selvfølgelig sagerne enkeltvis, men det kan jo godt være, at det munder ud i, at det er samme person eller gruppe, der står bag

Martin Bjerregaard, kommunikationsmedarbejder hos Midt- og Vestsjællands Politi

- Vi efterforsker selvfølgelig sagerne enkeltvis, men det kan jo godt være, at det munder ud i, at det er samme person eller gruppe, der står bag. Det kan godt være, der er én, der er telefonmand, og én laver det beskidte arbejde med at dukke op.

Ny tendens at troppe op på adressen

Også fredag aften blev en 74-årig kvinde fra Kirke-Hyllinge ringet op af en fremmed mand, der udgav sig for at være en medarbejder fra hendes pengeinstitut.

Han kontaktede hende, fordi banken modtog en del alarmer på forskellige bankkonti, hvorfor han ville sikre sig, at alt var i orden på kvindens bankkonti.

Den falske bankmand sendte efterfølgende en SMS-besked, hvor kvinden skulle godkende, at han undersøgte hendes bankkonti nærmere. Det ønskede hun ikke og foretog sig ikke yderligere, før hun næste dag kontrollerede sine bankkonti. Nu kunne den 74-årige se, at der var sket en uberettiget overførsel af et femcifret beløb til et andet pengeinstitut.

Er det her en ny tendens, at gerningsmændende udgiver sig for at være bankpersonale og i flere af tilfældene også tropper fysisk op på bopælen?

- Det, vi indtil videre har set, er, at man får lokket personlige oplysninger ud af borgerne via telefon. For at du som gerningsmand kan få glæde ud af det, skal du lave en bankoverførsel fra den forurettedes bank til en bank, som de ofte selv har rådighed over. Det er måske lidt for risikabelt, hvor man kan spore pengene til forskel fra her, hvor det nye er, at man dukker op, får dankort og pinkode udleveret, og så farer man hen til nærmeste pengeautomat for at hæve de penge, man kan. Dét er lidt sværere at spore, siger Martin Bjerregaard fra Midt- og Vestsjællands Politi.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App