31 cyklister mistede livet i trafikken - særlige skilte skal give færre ulykker

Cyklister og bilister på Møn og ved Sjællands Odde vil i løbet af sommeren møde kampagneskilte, der skal få antallet af cykelulykker til at falde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mens der sker færre alvorlige trafikulykker med bilister og motorcyklister, så fortsætter antallet af alvorlige cykelulykker med at stige.

Sidste år kom 919 cyklister på landsplan ifølge Vejdirektoratet til skade i trafikken. 31 af dem blev dræbt.

quote Et øjebliks uopmærksomhed eller en risikofyldt chance kan betyde uheld eller endnu værre ulykker, som vi alle vil være foruden

Benny Engelbrecht (S), transportminister

Den hyppigste årsag til dødsulykkerne blandt cyklister er påkørsler bagfra, og en stor del af ulykkerne sker på de landeveje, hvor der ikke er en særskilt cykelsti, og hvor bilister og cyklister derfor må dele vejen.

Derfor sætter transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med forskellige interesseorganisationer nu gang i en sommerkampagne med titlen Vi deler vejen, der skal få antallet af cykelulykker til at falde.

I en fælles pressemeddelelse skriver Benny Engelbrecht (S), transportminister, direktør for Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard, direktør for Cyklistforbundet Klaus Bondam, formand for Danmarks Cykle Union Henrik Jess Jensen og direktør for FDM Thomas Møller Thomsen blandt andet:

- Du træder i pedalerne. Pludselig hører du en bil bag dig. Du trækker ind, så langt du kan på den smalle landevej. I bilen undrer bilisten sig over cyklistens adfærd.

Artiklen fortsætter under billedet af den nye kampagne.

I perioden fra 2009 til 2019 er tilskadekomne og dræbte cyklister steget med seks procent, mens antallet af tilskadekomne og dræbte bilister, motorcyklister, knallertkørere og fodgængere i samme periode er faldet. Dermed er cyklister den eneste trafikantgruppe, hvor der var flere tilskadekomne og dræbte i 2019, end der var 2009.
I perioden fra 2009 til 2019 er tilskadekomne og dræbte cyklister steget med seks procent, mens antallet af tilskadekomne og dræbte bilister, motorcyklister, knallertkørere og fodgængere i samme periode er faldet. Dermed er cyklister den eneste trafikantgruppe, hvor der var flere tilskadekomne og dræbte i 2019, end der var 2009. Foto: Vejdirektoratet.

- Cyklisten er godt nok trukket ind til siden nu, men den slingrer alligevel lidt ud og ind på vejen. Ja, sådan kan bilisten og cyklisten hver for sig lure på hinanden et langt stykke hen ad landevejen - og med sommersæsonen kan der være endnu flere biler og også større grupper af cyklister på vejene, som kan gøre trafikbilledet endnu sværere at læse.

- Vi er sikre på, at vi ikke er de eneste, der har oplevet dilemmaet her. Enten på cykel eller i bil. Vi har mange smalle vejstrækninger i Danmark uden en optegnet cykelsti.

Inspireret af norsk forbillede

Det er ifølge transportministeren og interesseorganisatorerne særligt på de strækninger, hvor bilister og cyklister skal være ekstra opmærksomme på hinanden.

- Et øjebliks uopmærksomhed eller en risikofyldt chance kan betyde uheld eller endnu værre ulykker, som vi alle vil være foruden. Det er derfor, vi nu går sammen om en fælles kampagne, der skal sikre, at vi bliver endnu bedre til at dele vejen med hinanden, lyder det i den fælles pressemeddelelse.

Trafikulykke
Læs også
Antallet af trafikulykker med personskade falder 
Trafikulykke
Læs også
Antallet af trafikulykker med personskade falder 

Kampagnen er blevet til ud fra et norsk forbillede, der ligesom Danmark oplever, at det kan være svært, når cyklister og bilister møder hinanden i trafikken. Kampagnen bliver lanceret på udvalgte strækninger i Sønderjylland, på Sjælland og Møn.

Her finder du tre råd til øget sikkerhed i trafikken. Artiklen fortsætter efter grafikken:

Grafik: Nick Abildgaard

Cyklister og bilister på Kostervej på Møn og på Oddenvej ved Sjællands Odde vil møde de særlige kampagneskilte med budskabet, der fortæller, at der er plads til dem begge, hvis de vel og mærke holder afstand til hinanden.

Generelt skal cyklister trække ind til siden, og cyklister må heller ikke køre to og to ved siden af hinanden, når der kommer en bil.

Bilister skal tilsvarende sætte farten ned og trække så langt ud mod venstre side af kørebanen som muligt, så der fortsat er god afstand mellem bil og cykel, når de passerer hinanden.


Nyhedsoverblik