Mens der sker færre alvorlige trafikulykker med bilister og motorcyklister, så fortsætter antallet af alvorlige cykelulykker med at stige.
Sidste år kom 919 cyklister på landsplan ifølge Vejdirektoratet til skade i trafikken. 31 af dem blev dræbt.
Et øjebliks uopmærksomhed eller en risikofyldt chance kan betyde uheld eller endnu værre ulykker, som vi alle vil være foruden
Den hyppigste årsag til dødsulykkerne blandt cyklister er påkørsler bagfra, og en stor del af ulykkerne sker på de landeveje, hvor der ikke er en særskilt cykelsti, og hvor bilister og cyklister derfor må dele vejen.
Derfor sætter transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med forskellige interesseorganisationer nu gang i en sommerkampagne med titlen Vi deler vejen, der skal få antallet af cykelulykker til at falde.
I en fælles pressemeddelelse skriver Benny Engelbrecht (S), transportminister, direktør for Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard, direktør for Cyklistforbundet Klaus Bondam, formand for Danmarks Cykle Union Henrik Jess Jensen og direktør for FDM Thomas Møller Thomsen blandt andet:
- Du træder i pedalerne. Pludselig hører du en bil bag dig. Du trækker ind, så langt du kan på den smalle landevej. I bilen undrer bilisten sig over cyklistens adfærd.
Artiklen fortsætter under billedet af den nye kampagne.
- Cyklisten er godt nok trukket ind til siden nu, men den slingrer alligevel lidt ud og ind på vejen. Ja, sådan kan bilisten og cyklisten hver for sig lure på hinanden et langt stykke hen ad landevejen - og med sommersæsonen kan der være endnu flere biler og også større grupper af cyklister på vejene, som kan gøre trafikbilledet endnu sværere at læse.
- Vi er sikre på, at vi ikke er de eneste, der har oplevet dilemmaet her. Enten på cykel eller i bil. Vi har mange smalle vejstrækninger i Danmark uden en optegnet cykelsti.
Inspireret af norsk forbillede
Det er ifølge transportministeren og interesseorganisatorerne særligt på de strækninger, hvor bilister og cyklister skal være ekstra opmærksomme på hinanden.
- Et øjebliks uopmærksomhed eller en risikofyldt chance kan betyde uheld eller endnu værre ulykker, som vi alle vil være foruden. Det er derfor, vi nu går sammen om en fælles kampagne, der skal sikre, at vi bliver endnu bedre til at dele vejen med hinanden, lyder det i den fælles pressemeddelelse.
Kampagnen er blevet til ud fra et norsk forbillede, der ligesom Danmark oplever, at det kan være svært, når cyklister og bilister møder hinanden i trafikken. Kampagnen bliver lanceret på udvalgte strækninger i Sønderjylland, på Sjælland og Møn.
Her finder du tre råd til øget sikkerhed i trafikken. Artiklen fortsætter efter grafikken:
Grafik: Nick Abildgaard
Cyklister og bilister på Kostervej på Møn og på Oddenvej ved Sjællands Odde vil møde de særlige kampagneskilte med budskabet, der fortæller, at der er plads til dem begge, hvis de vel og mærke holder afstand til hinanden.
Generelt skal cyklister trække ind til siden, og cyklister må heller ikke køre to og to ved siden af hinanden, når der kommer en bil.
Bilister skal tilsvarende sætte farten ned og trække så langt ud mod venstre side af kørebanen som muligt, så der fortsat er god afstand mellem bil og cykel, når de passerer hinanden.