27 dødsulykker på 10 år - ny kampagne skal mindske ulykker ved jernbaneoverkørsler

Rådet for Sikker Trafik lancerer mandag en ny kampagne, der skal gøre trafikanter mere opmærksomme ved jernbaneoverkørsler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Toget kan ikke nå at stoppe. Men det kan du.

Sådan lyder det i en ny landsdækkende kampagnevideo, der bliver lanceret mandag den 7. september og kører frem til den 20. september på web- og sociale medier.

Videoen er udarbejdet af Rådet for Sikker Trafik i samarbejde med Banedanmark på initiativ af transportminister Benny Engelbrecht. Formålet er at mindske antallet af ulykker og farlige situationer ved jernbaneoverkørsler.

Det oplyser Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

- Der er ingen tvivl om, at der er et stort behov for at øge opmærksomheden om vores adfærd ved jernbanekørslerne. Tallene taler deres tydelige sprog, siger transportminister Benny Engelbrecht.

quote Jeg håber derfor, at kampagnen her kan være med til at skærpe opmærksomheden

Benny Engelbrecht (S), transportminister

Transportministeren henviser her til en statistik, der siger, at 27 mennesker har mistet livet i en ulykke ved en jernbaneoverkørsel i løbet af de seneste ti år. Dertil skal lægges, at det samtidig ofte er rigtig tæt på at gå galt. Hele tre gange om ugen er et tog eller en letbane nemlig ved at ramme et køretøj eller en person i en overkørsel.

- Når tre personer eller biler hver eneste uge er tæt på at blive ramt af et tog eller en letbane, fordi de ikke ser sig for; ja, så har vi et alvorligt problem, vi skal have løst. Jeg håber derfor, at kampagnen her kan være med til at skærpe opmærksomheden, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Mange ulykker – også i vores region

Her i regionen er der mange jernbaneoverkørsler og flere gange i løbet af de seneste ti år, er der sket ulykker, hvor enten en bil, en cyklist eller en fodgænger er blevet ramt af et tog, når de har skulle krydse en overkørsel. 

Jes Hansen cykler langt
Læs også
Elcykler vinder frem – Rådet for Sikker Trafik advarer mod at tune cyklerne
Jes Hansen cykler langt
Læs også
Elcykler vinder frem – Rådet for Sikker Trafik advarer mod at tune cyklerne

Eksempelvis i august 2019, hvor det gik galt på en jernbaneoverkørsel på Møllegaardsallé ved Nykøbing Sjælland. Her blev en bil blev påkørt af et tog.

Tilbage i 2013 blev en 88-årig cyklist ramt ved en jernbaneoverkørsel i Soderup, og i 2012 mistede en 10-årig dreng livet, fordi han blev ramt af et tog i Tølløse, da han gik over skinnerne.  

Trafikanter er for uopmærksomme og optimistiske

Ifølge Rådet for Sikker Trafik sker de fleste ulykker ved jernbaneoverkørsler, fordi trafikanterne er uopmærksomme eller for optimistiske.

Når man vælger at køre eller gå over sporet, selv om bommene er nede eller på vej ned, er det nemlig i de fleste tilfælde, fordi man tror, at man kan nå over, inden toget kører forbi. Men et tog kan komme med meget høj fart og skal bruge mellem 300-1000 meter på at standse – og har i øvrigt ingen mulighed for at undvige.

quote Sænk farten og se dig altid godt for

Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

- Man skal aldrig lige prøve at tage chancen og smutte over, for toget kan komme med meget stor fart og kan ikke nå at stoppe. Så sænk farten og se dig altid godt for, og hvis der er advarselssignaler og bomme, så respekter dem, siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Bommene er til for en grund

Det er ifølge pressemeddelelsen vigtigt, at man som bilist, cyklist eller fodgænger forstår, at advarselssignaler og bommene er til for en grund. Hvis bommene ikke går op efter at toget er passeret, kan det nemlig skyldes, at der er endnu et tog på vej.

Husk: Respekter altid signaler og bomme

  • Når du nærmer dig en jernbaneoverkørsel, skal du afpasse hastigheden, så du kan nå at standse, hvis der kommer et tog.
  • Du må aldrig krydse en jernbaneoverkørsel, hvor lyset blinker, klokken lyder, eller hvor bommen er nede eller på vej ned. Heller ikke selv om du synes, der går lang tid, før toget kommer - eller hvis du bliver utålmodig, efter toget er kørt forbi. Der kan komme et tog mere.
  • Du må først krydse jernbanen, når bommene er helt oppe, og når lyset er holdt op med at blinke.
  • Hvis du skal krydse en usikret overkørsel (dvs. en overkørsel uden advarselslys, klokke eller bomme), skal du stoppe op og se og lytte efter tog, før du krydser sporet

 

Kilde:  Rådet for Sikker Trafik

De fleste jernbaneoverkørsler i Danmark er sikret med både klokke, lyssignaler og bomme, der advarer trafikanterne om, at et tog nærmer sig.

Der findes dog også jernbaneoverkørsler, der ikke har bomme eller advarselssignaler - for eksempel på mark- eller skovveje, hvor få trafikanter krydser sporet. Ved disse usikrede overkørsler skal lokomotivføreren tude i hornet, når toget nærmer sig. Når man vil krydse en af de usikrede jernbaneoverkørsler, skal man derfor stoppe helt op og både se og lytte efter tog, inden man går eller kører over, oplyser Rådet for Sikker Trafik. 

Se kampagnevideoe, der er optaget i Slagelse, her: 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nyhedsoverblik