Specialtog ruller over Sjælland

Et specialtog skal køre langs de sjællandske togskinner for at vedligeholde dem.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et 44 meter langt fræsertog på 155 tons med fræsespånerne triller snart langs en række sjællandske jernbanestrækninger for at vedligeholde togskinnerne.

quote Når fræsehjulet fjerner revnerne, reducerer det risikoen for skinnebrud

Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark

Toget kører om natten, så togdriften generes mindst muligt. Om dagen bliver specialtoget renset og klargjort. Klargøringen kan dog give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

Det oplyser Banedanmark.

Helt konkret fjerner fræsetoget en stor del af de revner, der med årene opstår på kørekanten af skinnerne.

Internationale eksperter kører skinnefræseren

  • Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.

  • Togets kørehastighed er maksimalt 70 kilometer i timen på danske skinner. Når det fræser skinnerne, kører det meget langsomt. Helt ned til 600 meter i timen.

  • Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespåner.

  • Det er et hold af internationale eksperter, der kører toget, og der er en dansk lods med kendskab til strækningerne med om bord.

Kilde: Banedanmark.

Det betyder ifølge Banedanmark, at skinnerne holder længere, og samtidig reducerer fræsningen risikoen for skinnebrud.

- Fræsehjulet på skinnefræseren kan gnave over en millimeter af skinnen pr. passage, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark, og tilføjer:

Når fræsehjulet fjerner revnerne, reducerer det risikoen for skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren.

Støjer for naboerne

Fordi det normalt kræver mellem en til tre fræsninger, inden revnerne er forsvundet, betyder det, at der fræses store mængder jern af skinnerne, når fræsetoget kommer forbi.

På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.

Skinnesliberne i aktion.
Skinnesliberne i aktion. Foto: Banedanmark

Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne.

Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt, om dagen bliver det renset og klargjort.

Her skal fræsetoget køre

  • 4.-5. april Ringsted-Sorø

  • 6.-7. april Sorø-Slagelse

  • 7.-8. april Sorø-Slagelse

  • 13.-14. april Sorø-Ringsted

  • 14.-15. april Ringsted Station

  • 16.-17. april Køge-Lille Skensved

  • 17.-18. april Borup-Ringsted

  • 18.-19. april Borup-Ringsted

  • 23.-24. april Vordingborg-Næstved

  • 24.-25. april Vordingborg-Næstved

  • 25.-26. april Ringsted-Næstved

  • 27.-28. april Ringsted Station


Kilde: Banedanmark 

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. 

- Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup.

Læs også
Slibetoget skal i aktion - indsætter togbusser
Læs også
Slibetoget skal i aktion - indsætter togbusser

Ifølge Banedanmark støjer det kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

I dagtimerne holder fræsetoget i henholdsvis Ringsted (5.-8. april, 14. april, 18. april, 24. april, 26.-27. april), Vigerslev (15.-17. april og 19. april) samt Næstved (25. april).


Nyhedsoverblik