Et 44 meter langt fræsertog på 155 tons med fræsespånerne triller snart langs en række sjællandske jernbanestrækninger for at vedligeholde togskinnerne.
Når fræsehjulet fjerner revnerne, reducerer det risikoen for skinnebrud
Toget kører om natten, så togdriften generes mindst muligt. Om dagen bliver specialtoget renset og klargjort. Klargøringen kan dog give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
Det oplyser Banedanmark.
Helt konkret fjerner fræsetoget en stor del af de revner, der med årene opstår på kørekanten af skinnerne.
Internationale eksperter kører skinnefræseren
Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.
Togets kørehastighed er maksimalt 70 kilometer i timen på danske skinner. Når det fræser skinnerne, kører det meget langsomt. Helt ned til 600 meter i timen.
Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespåner.
Det er et hold af internationale eksperter, der kører toget, og der er en dansk lods med kendskab til strækningerne med om bord.
Kilde: Banedanmark.
Det betyder ifølge Banedanmark, at skinnerne holder længere, og samtidig reducerer fræsningen risikoen for skinnebrud.
- Fræsehjulet på skinnefræseren kan gnave over en millimeter af skinnen pr. passage, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark, og tilføjer:
Når fræsehjulet fjerner revnerne, reducerer det risikoen for skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren.
Støjer for naboerne
Fordi det normalt kræver mellem en til tre fræsninger, inden revnerne er forsvundet, betyder det, at der fræses store mængder jern af skinnerne, når fræsetoget kommer forbi.
På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne.
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt, om dagen bliver det renset og klargjort.
Her skal fræsetoget køre
4.-5. april Ringsted-Sorø
6.-7. april Sorø-Slagelse
7.-8. april Sorø-Slagelse
13.-14. april Sorø-Ringsted
14.-15. april Ringsted Station
16.-17. april Køge-Lille Skensved
17.-18. april Borup-Ringsted
18.-19. april Borup-Ringsted
23.-24. april Vordingborg-Næstved
24.-25. april Vordingborg-Næstved
25.-26. april Ringsted-Næstved
27.-28. april Ringsted Station
Kilde: Banedanmark
- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt.
- Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup.
Ifølge Banedanmark støjer det kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
I dagtimerne holder fræsetoget i henholdsvis Ringsted (5.-8. april, 14. april, 18. april, 24. april, 26.-27. april), Vigerslev (15.-17. april og 19. april) samt Næstved (25. april).