Udsættelse på udsættelse - lørdag er sporarbejdet færdigt mellem Ringsted og Roskilde

Fem gange er sporarbejdet blevet udsat, men på lørdag skulle togene igen køre som planlagt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Togpendlerne på Syd- og Midtsjælland er efterhånden ved at være godt trætte af sporarbejde. Siden midten af juli har der været arbejdet på strækningen mellem Ringsted og Roskilde, hvor der skiftes knap 57 kilometer skinner.

Alle 57 kilometer skinner skulle gerne have været lagt færdigt 8. august, men siden er der kommet den ene udsættelse efter den anden. I alt er sporarbejdet blevet udsat fem gange, og nu hedder slutdatoen 20. august.

- Det er træls, vil jeg sige, men sådan er DSB efterhånden, så jeg har lært at leve med det, vil jeg sige, siger Lars Madsen fra Slagelse, mens han sidder på Ringsted Station. 

quote Det her er et cirkus uden lige, og man kan efterhånden kun grine af det.

Robert H. Hansen, formand, Næstved Pendlerklub.

Selvom frustrationerne går ud over DSB, er det Banedanmark, der har ansvaret for sporarbejdet, der startede 16. juli, og som følge heraf har aflyst og forsinket tog.

- Man tænker lidt, at Banedanmark efterhånden må lære at planlægge ud fra de ressourcer, de har og ikke ud fra de planer, de godt kunne tænke sig, så man rent faktisk kan planlægge at komme på arbejde, og hvornår man skal komme hjem igen, siger Robert H. Hansen, formand i Næstved Pendlerklub.

- Det her er et cirkus uden lige, og man kan efterhånden kun grine af det.

Robert er formand for Næstved Pendlerklub. Han synes at de mange udsættelser er et cirkus uden lige.
Robert er formand for Næstved Pendlerklub. Han synes at de mange udsættelser er et cirkus uden lige. Foto: Mahmoud Al-Tamir - TV2 ØST

Frustrerede kunder

Mens Banedanmark skal sørge for, at skinnerne snart er lagt, er det DSB's opgave at forklare kunderne, hvorfor togene ikke går som planlagt. Det er en vanskelig opgave, fortæller informationschef i DSB Tony Bispeskov.

- De bliver selvfølgelig mødt af nogle kunder, der er meget frustrerede, som er gale, hvilket er forståeligt. Specielt når sporarbejder bliver forlænget i sidste øjeblik, og det for manges vedkommende kommer som en meget stor overraskelse, siger Tony Bispeskov.

quote Det stiller os i en situation, hvor vi ikke kan give den information, vi ønsker.

Tony Bispeskov, informationschef, DSB.

Ifølge informationschefen har DSB oplevet at få besked om yderligere udsættelser af sporarbejdet fra få minutter til flere dage i forvejen. 

- Det stiller os i en situation, hvor vi ikke kan give den information, vi ønsker, siger Tony Bispeskov.

Ifølge Tony Bispeskov oplever DSB's personale mødt af frustrerede kunder, når sporarbejdet bliver yderligere udsat.
Ifølge Tony Bispeskov oplever DSB's personale mødt af frustrerede kunder, når sporarbejdet bliver yderligere udsat. Foto: Mahmoud Al-Tamir - TV2 ØST

Udskydelser skyldes entreprenørerne

Banedanmark selv peger på, at den mulige årsag til udsættelserne skal findes hos entreprenøren, der udfører arbejdet.

- Lige nu er der rigtig meget pres på bygge- og anlægsmarkedet, og når man arbejder, som vi gør, er entreprenøren blevet ramt af en situation, hvor det er rigtig svært at skaffe ekstra arbejdskraft. Når man så bliver en lille smule forsinket, hvilket godt kan ske på de her meget komplekse projekter - selvom vi planlægger dem minutiøst - så kan det være svært at forcere, altså, hente ekstra arbejdskraft ind, når man er i et så presset arbejdsmarked, siger Kristian Fevejle Andersen, der er områdechef i Banedanmark.

Med al respekt kunne man godt få det indtryk, at du tager mere hensyn til entreprenørerne end til de 10.000 passagerer, som nu har fået fem udsættelser.

- Og det kan jeg garantere jer, passagererne og pendlerne, at det gør jeg ikke, siger områdechefen.

Læs også
DSB kaldte nyt lokomotiv driftssikkert - har præsteret 15 gange dårligere end forgængeren
Læs også
DSB kaldte nyt lokomotiv driftssikkert - har præsteret 15 gange dårligere end forgængeren

Når entreprenørerne ikke kan levere til tiden, får de en dagsbod, som går tilbage ind i projektet. 

Ifølge Banedanmark skulle sporarbejdet på mellem Ringsted og Roskilde gerne være endeligt afsluttet lørdag den 20. august, hvorefter togdriften igen gerne skulle køre på skinner. 

Efter de mange udsættelser, har Banedanmark besluttet at gennemgå alle planlagte sporarbejder i år, så de kan vurdere, om det vil være realistisk at overholde tidsplanerne. De lover, at sådan en opgave ikke giver anledning til yderligere forsinkelser på de planlagte sporarbejder.


Nyhedsoverblik