- Fornuften har sejret. jeg ved godt alle infrastrukturprojekter vil gå ud over nogen, men lige den korte sydlige omfartsbane ved Ringsted, den var der ingen, der ønskede - andet end nogle politikere og Banedanmark.
Sådan siger Henrik Larsen fra sin have syd for Ringsted.
Han ville blive nabo til den nye udfletning af jernbanen ved Ringsted - men i transportforliget mandag besluttede politikerne sig for at gå med den store løsning for udfletning af tog øst for Ringsted, der vil have den største kapacitet og mindste risiko for forsinkelser.
Arbejdet med udfletningen er planlagt til at begynde i 2024 - og Henrik Larsen er glad for, han slipper for udsigten til de mange tog fra sin baghave.
- Det har været et ufatteligt langt forløb, men heldigvis kan vi sige, at vi står her i dag og kan være glade for det, det er endt med, siger han.
Tog får bro
Med en østlig udfletning vil der blive lavet en jernbanebro, så togene på den nye Ringstedbane kan krydse togene fra Roskilde-Ringsted banen uden de skal holde tilbage for hinanden, som det er tilfældet i dag. Udfletningsanlægget vil bestå af op til seks spor ved siden af hinanden og også betyde anlæggelse af cirka 20 kilometer spor.
Ringsted Station har i mange år været et centralt knudepunkt i Danmark og med den kommende Femernforbindelse forventes ikke kun flere passagertog at skulle køre igennem byen - også langt flere godstog ventes at passere på deres vej mellem Tyskland og Sverige. Derfor var et nyt anlæg nødvendigt.
Der er afsat 1,6 milliarder kroner til anlægget, der skal opføres mellem Ringsted og Kværkeby. Planen er, at Banedanmark nu skal lave en detaljeret planlægning og miljøvurdering af anlægget - den særlige VVM-undersøgelse.
Borgmester er glad
Også Ringsteds borgmester Henrik Hvidesten (V) er glad for planerne.
- Det giver en afklaring. Nu bliver det en østlig løsning, og det er vi glade for, siger han.
Han mener samtidig, at placeringen gør det lettere end ved nogle af de andre foreslåede modeller at byplanlægge i Ringsted.
- Når vi placerer den ude på åben mark, så kan vi også i fremtidig byplanlægning få sørget for den rigtige støjafskærning og hvad der ellers skal være i området, siger han.