- Jeg vil helst lege med bold. For jeg synes ikke, det er særlig sjovt at lave noget med bøger.
Sådan siger Silas Viktor Mikkelsen, der går i 3.a. på Nordbakkeskolen i Ringsted.
Men faktisk kan boldspillet være med til, at ordene i bøgerne sidder bedre fast i Silas’ hjerne. Ifølge en ny undersøgelse fra Københavns Universitet kan boldspil nemlig få børn til at huske bedre.
Jeg vil helst lege med bold. For jeg synes ikke, det er særlig sjovt at lave noget med bøger
Projektet hedder Spil Bold og kører på to skoler i Ringsted de næste 16 uger. På Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet vil man nemlig gerne undersøge nærmer, hvordan boldspillet helt præcis påvirker indlæringen.
- Vi har set, at når de spiller bold over en længere periode, så har det nogle positive effekt på blandt andet deres motorik og hjernefunktion, siger Richard Thomas, ph.d. på Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet.
Roligere under lektielæsningen
Børnene selv er også godt tilfredse med eksperimentet, der involverer 45 minutters aktivitet tre gange om ugen – ofte med en form for bold.
Jeg synes, de arbejder bedre, end hvis de har siddet for længe
- Så bruger man al energien, og så kan man bedre slappe af, når man sidder og laver lektier, siger Julie Rosenberg Skytt Andersen, der også går i 3.a. på Nordbakkeskolen.
Også lærerne kan mærke, at den fysiske aktivitet gør en forskel.
- Jeg synes, de arbejder bedre, end hvis de har siddet for længe. Det er klart, man godt kan mærke en forskel, siger Mersime Rrahimi, der er lærer på skolen.
Til januar skal det konkretiseres, om børnene lærer bedre med boldspil i løbet af skoledagen.