Rustvogne med flere kister vækker modvilje

Fragt af flere kister på en gang møder kritik. Det kommer til at ske, når et nyt storkrematorium bliver bygget i Ringsted.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Etikken skal være i højsædet, når man arbejder med døde mennesker. Det mener fagfolk, der efterlyser etiske regler i forbindelse med et nyt lovforslag om krematoriedrift, som Kirkeministeriet forventer at fremsætte i Folketinget i denne uge.

For med loven bliver det muligt at drive færre og større krematorier, og det vil medføre længere transportvej for kisterne, som så skal fragtes i specialbyggede rustvogne, der kan rumme fire kister.

Det er i hvert fald sådan, planen allerede er i Roskilde Stift. Her vil man bygge et nyt storkrematorium i Ringsted i stedet for stiftets fem nuværende krematorier. Og selvom lovforslagets nuværende form ikke lægger op til samarbejde på tværs af stifter, så ønsker man også i Lolland-Falster Stift at dreje nøglen om for to krematorier  og slutte sig til storkrematoriet i Ringsted. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Men fragten af flere kister på én gang møder kritik. Ifølge Inge Lise Pedersen, formand for Landsforeningen af Menighedsråd, skal der fastsættes et regelsæt for transport under etiske former.

- Det skal ikke være massetransport. Der må være nogle etiske retningslinjer, så man ikke driver forretning på det. Men det er en balance. Der er selvfølgelig forskel på, om der fragtes 2 eller 50 kister ad gangen, og umiddelbart ser jeg ikke noget problem i, at man fragter et par kister sammen, siger hun.

Der er allerede en europæisk standard, dog uforpligtigende, som blandt andre Kirkeministeriet selv og brancheforeningen Danske Bedemænd har udarbejdet. Her står der, at under normale omstændigheder indeholder "en rustvogn kun én kiste". Ifølge Lars Askholm, formand for Danske Bedemænd, strider storfragten mod den europæiske standard.

- Der skal være klare etiske retningslinjer, så man ikke kører med fire kister eller mere. Der skal være respekt for den afdøde og de pårørende. Det værste scenarium ville være, hvis rustvognen kører galt med de fire kister. Så bliver ikke kun en familie, men fire familier, berørt af uheldet, siger Lars Askholm.

Baggrunden for lovforslaget er, at Miljøstyrelsen har udsendt krav om, at de 31 danske krematorier skal udstyres med kviksølvfiltre. Men det anslås at koste mindst 140 millioner kroner, og derfor vil Kirkeministeriet gøre det nemmere for krematorier at samarbejde inden for et stift, så nogle krematorieovne på længere sigt kan sløjfes. 

På Vejle Krematorium frygter krematoriemedarbejder John Hansen, at kravet om miljøfiltre og lovforslagets nye beregninger af krematorietakster kan medføre lukning, da  kremeringen bliver dyrere.

- Så vil provstiet måske samarbejde med krematoriet i Kolding. Men jeg kan ikke forestille mig, at vi kommer til at fragte flere kister i samme rustvogn. Det er uetisk. For det kan være, at der er naboer, som ikke har kunnet lide hinanden og ikke har villet være sammen i levende live. De skal da ikke fragtes i samme vogn. Men det bliver bedemændenes problem, hvis den situation opstår, siger han.

Hverken Torben Hjul Andersen, provst i Slagelse Provsti, eller Allan Vest, formand for Danske Krematoriers Landsforening, ser noget problem i at fragte flere lig i en vogn.

Ifølge Kirkeministeriet er der da heller ikke planer om, at kørslen med rustvogne skal lovreguleres. Og det mener formanden for Kirkeudvalget, Britta Schall Holberg (V), heller ikke, det skal.

- Det er op til bedemændene og krematorierne selv at lave etiske regler, siger hun.

/ritzau/


Nyhedsoverblik