Pendlerne om ny Ringstedbane: - Vi står ikke med hænderne oppe over hovedet

I dag skrives der danmarkshistorie med åbningen af Danmarks første højhastighedsbane. Der er bare ingen lyntog - og pendlerne er ikke specielt begejstrede

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lige nu foregår den officielle indvielse af Danmarks første højhastighedsbane på Køge Nord Station.

Omkring klokken 12.00 indviede H.K.H. Kronprinsen banen, ligesom ledelsen i Banedanmark og DSB har holdt taler. 1.000 gæster fra det officielle Danmark er inviteret, ligesom flere nøgleinteressenter får lov at komme med til festlighederne.

quote Det er som at få indviet en motorvej, hvor man kun må køre med begrænset hastighed i nødsporet

Henrik Værum Høgh, talsmand for pendlerne, der kører på strækningen mellem Ringsted og København

Men dem, der skal bruge toget – pendlerne – er ikke voldsomt begejstrede.

- Jeg har ikke hænderne helt oppe over hovedet. Det kunne have været bedre. Det er som at få indviet en motorvej, hvor man kun må køre med begrænset hastighed i nødsporet, siger Henrik Værum Høgh, der er talsmand for pendlerne, der kører på strækningen mellem Ringsted og København.

Se banen oppefra. Artiklen fortsætter under videoen:

 

Jernbane til ti milliarder uden et eneste lyntog

Den nye jernbane har været længe undervejs og blev vedtaget af Folketinget i 2010. Siden da har bygherren Banedanmark anlagt den nye dobbeltsporede, elektrificerede jernbane, som forbinder København og Ringsted over Køge.

Ringstedbanen
Læs også
Endelig sker det: Ringstedbanen indvies i dag
Ringstedbanen
Læs også
Endelig sker det: Ringstedbanen indvies i dag

Strækningen er bygget til, at togene kan køre med hastigheder på helt op til 250 km/t for persontog, hvilket gør den til Danmarks første højhastighedsbane. Prisen for den 50 kilometer nye jernbane løber op i 10 milliarder kroner.

- Vi har en fin, flot, dyr højhastighedsbane, men vi må ikke køre mere end 100-120 km/t. Vi får ikke fuld kapacitet af den, før det nye signalprogram er indfaset, og der ligger en ordentlig udfletning i Ringsted, siger talsmand Henrik Værum Høgh.

Artiklen fortsætter under billederne

H.K.H. Kronprinsen indviede officielt Ringstedbanen.
H.K.H. Kronprinsen indviede officielt Ringstedbanen. Foto: Bjarke Ørsted

De nye signalsystem har givet problemer at installere i togene og skal af sikkerhedsmæssige årsager fungere, før toget kan køre de ellers planlagte 250 kilometer i timen og med den optimale brug af banen med flere tog i timen. 

Fakta

  • Den nye bane København-Ringsted går gennem kommunerne København, Hvidovre, Brøndby, Vallensbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Greve, Solrød, Køge og Ringsted. Se det interaktive kort over køreplanen her.
     
  • Strækningen er bygget til, at togene kan køre med hastigheder på helt op til 250 km/t for persontog, hvilket gør den til Danmarks første højhastighedsbane.
     
  • Prisen for den 50 kilometer nye jernbane løber op i 10 milliarder kroner.
     
  • Togtrafikken til og fra Køge Nord Station skal begynde at køre fra den 1. juni.
Strækningen er bygget til, at togene kan køre med hastigheder på helt op til 250 km/t for persontog, hvilket gør den til Danmarks første højhastighedsbane.
Strækningen er bygget til, at togene kan køre med hastigheder på helt op til 250 km/t for persontog, hvilket gør den til Danmarks første højhastighedsbane. Foto: Bjarke Ørsted - Banedanmark

Åbner med ét tog i timen

Den nye bane åbner for trafik lørdag den 1. juni. Her vil der i starten køre ét tog i timen.

Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ringstedbanen får færre afgange end forventet
Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ringstedbanen får færre afgange end forventet

- Det starter med ét, og så kommer det op på to. Men det er ikke en fuld operationel bane, før det nye signalprogram er sat i værk. Så vi har ikke hænderne helt oppe over hovedet. Men det er da en god dag alligevel, for når der kommer en anden vej, kan det betyde noget mere stabilitet, siger talsmand for pendlerne Henrik Værum Høgh.

Men der kommer ikke til at være mange minutter at spare for pendlerne.

- I starten er køretiden nøjagtig den samme fra Ringsted til Københavns Hovedbanegård. Den er 41 minutter den ene vej og 42 minutter den anden vej. Så der er heller ikke det helt store der, men det kommer igen, når hastigheden får lov at blive skruet op. Så vil der komme noget tidsbesparelse, siger Henrik Værum Høgh.

Togtrafikken begynder officielt at køre fra lørdag den 1. juni
Togtrafikken begynder officielt at køre fra lørdag den 1. juni Foto: Banedanmark

- For stabilitetens skyld er det godt, den åbner

Strækningen, der er det største jernbaneprojekt i 60 år, skulle have været taget i brug i december 2018, men i efteråret 2017 meddelte Banedanmark, at åbningen ville blive udskudt til maj 2019. Det blev begrundet med, at man ville sikre fem afgange i timen i hver retning på togstrækningen. Men det kommer ikke til at ske lige med det samme.

Magnus Heunicke
Læs også
S-politiker om forsinkelse på ny Ringstedbane: - Det er fuldkommen uacceptabelt!
Magnus Heunicke
Læs også
S-politiker om forsinkelse på ny Ringstedbane: - Det er fuldkommen uacceptabelt!

- I min verden ville det have været bedst, hvis man havde prioriteret en rigtig indfletning i Ringsted til at starte med. Så kunne man godt have ventet et år med at indvie den strækning der. Signalprogrammet er jo forsinket af alle andre årsager. Men for stabilitetens skyld, er det godt, den åbner, siger Henrik Værum Høgh.

Derfor er der én stor fordel for pendlerne, ifølge deres talsmand:

- Vi har oplevet nogle gange, når der har været problemer med sporskifte, køreledninger eller personpåkørsler, så er trafikken til og fra København spæret i flere timer. Der vil man kunne komme den anden vej. Det er det, jeg ser som det umiddelbare plus ved den nye bane.


Nyhedsoverblik