Kunne være endt i katastrofe - tilfældigt at tog ikke kolliderede

Under lidt andre omstændigheder var en hændelse i Ringsted i marts endt i en alvorlig togulykke.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På Ringsted Station rullede et parkeret tog i marts i år cirka 410 meter og endte på et spor, hvor et regionaltog fra Næstved skulle køre.

Det fremgår af en rapport fra Havarikommissionen.

Kun tilfældigheder betød, at der ikke skete en alvorlig ulykke med risiko for dræbte og tilskadekomne.

Hændelsen indebar ifølge Havarikommissionen en "risiko for en alvorlig ulykke", men til alt held var toget fra Næstved tilstrækkeligt langt fra stationen til, at det kunne nå at bremse.

20170615-094233-A_14Mb
Læs også
Togulykke var faretruende nær - var ved at kollidere med modkørende tog
20170615-094233-A_14Mb
Læs også
Togulykke var faretruende nær - var ved at kollidere med modkørende tog

Stoppede efter 410 meter og flænsede sportskifte

Det var et lokomotiv med fire dobbeltdækkervogne, som om morgenen den 16. marts var kørt fra Østerport Station i København, der var centrum i hændelsen. Toget ankom klokken 07.02 til spor 4 på Ringsted Station.

Her skulle det holde og vente i 50 minutter, og så skulle det ellers tilbage mod hovedstaden.

Cirka seks minutter efter ankomst begyndte toget at trille. Det nåede op på 13 kilometer i timen og bevægede sig 410 meter, inden det lykkedes for den ombordværende lokomotivfører at få standset toget.

Det rullende tog bevægede sig ud på spor 5 og flænsede på sin vej et sporskifte op, fremgår det af rapporten fra Havarikommissionen. Der var ingen passagerer om bord - kun lokomotivføreren og en kollega.

20170818-171053-L-1920x1079we
Læs også
Jagerfly bryder lydmuren - høje brag over Sydsjælland
20170818-171053-L-1920x1079we
Læs også
Jagerfly bryder lydmuren - høje brag over Sydsjælland

Tilfældigt at det ikke endte med ulykke

Spor 5, hvor det løbske tog endte, var på det tidspunkt udset til at skulle give plads til regionaltog 3708, som var på vej fra Næstved mod København.

Da toget rullede ud på spor 5, medførte det, at et signal blev ændret fra "kør" til "stop". Og regional 3708 var på det tidspunkt så langt fra Ringsted Station, at det var signalet "stop", som mødte lokomotivføreren i 3708.

I sin rapport anfører Havarikommissionen, at det alene var tilfældigheder, som gjorde, at det ikke gik værre. Kommissionen skriver: "at hændelsen under lidt andre omstændigheder kunne have medført en alvorlig ulykke".

Leverandøren af lokomotivet har efterfølgende fundet en softwarefejl, som utilsigtet kan løsne den fjederbremse, som burde forhindre toget i at rulle.

Ifølge Havarikommissionen forventer DSB, at alle lokomotiver af den type vil have fået installeret ny software i løbet af indeværende år.

skybrud Kalundborg
Læs også
DMI varsler skybrud og torden over regionen
skybrud Kalundborg
Læs også
DMI varsler skybrud og torden over regionen

Ulykke i Mørkøv i august

Det er kun en god uges tid siden, at Havarikommissionen offentliggjorde en anden undersøgelse om en hændelse på Mørkøv Station på Nordvestsjælland. Den fandt sted i august i fjor.

Ved den lejlighed overså føreren af et intercitytog et stopsignal. En stationsbestyrer sendte via radioen en advarsel, men til et forkert tog.

Heldigvis var lokomotivføreren i et modkørende dobbeltdækkertog opmærksom og så, at der ikke var fri bane, selv om signalet ellers var grønt. Han standsede sit tog og afværgede på den måde en alvorlig ulykke.

- Jeg havde faktisk fået signal, jeg var lige ved at køre, men så syntes jeg, han var for langt fremme, ham der, sagde den opmærksomme lokofører ifølge Havarikommissionens rapport over radioen umiddelbart efter hændelsen.


Nyhedsoverblik