Flextrafik er en stor succes

I Ringsted er Movias alternativ til landbusserne, Flextrafik, blevet en stor succes. Det skriver DAGBLADET Ringsted.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ringsted Kommune valgte sidste år forsøgsvis at sætte prisen ned på de første 10 kilometer. Der er nu tre gange så mange ture med Flextrafik som sidste år. I december 2009 blev der kørt cirka 70 såkaldte Flexture, mens der i december 2010 blev kørt 210 ture.

Der lød ellers et ramaskrig, da Ringsted Kommune i samarbejde med Movia for halvandet år siden omlagde en række landbusruter, så der blev færre aften- og weekendture og flere regelmæssige dagture.

Det er nærliggende at tro, at halveringen af prisen for de første 10 kilometer har haft betydning for succesen. Men det er ikke den eneste forklaring, vurderer områdechef for rådgivning Syd- og Vestsjælland, Lars Richter:

 - Jeg vil tro, at både den øgede information om ordningen og de lavere takster har haft stor betydning, siger Lars Richter, som følger udviklingen i Ringsted nøje.

- Vi har ikke prøvet det før. Så vi trækker lige vejret og ser, hvad der sker. Det må nemlig ikke blive for stor en succes, for så er det ikke længere rentabelt for kommunen. Det er det, der gør behovstyret trafik vanskeligt, siger Lars Richter til DAGBLADET Ringsted.

Om tre måneder skal Ringsted Kommune og Movia evaluere forsøget og beslutte, ordningen skal fortsætte. Går forsøget godt, vil Movia muligvis udvikle et lignende tilbud i andre kommuner.


Nyhedsoverblik