Endelig sker det: Ringstedbanen indvies i dag

Jernbanen er den første højhastighedsbane i landet. Den skal forbinde Københavns Hovedbanegård og Ringsted Station med stop på Køge Nord Station.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Pendlerne har ventet i årevis, og det omfattende sporarbejde har kostet dem mange forsinkelser, men nu er den her. Den længe ventede højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Den 31. maj 2019 vil formentlig skrives i historiebøgerne, når Kronprins Frederik i dag indvier den første højhastighedsbane i landet. Den officielle indvielse finder sted på Køge Nord Station. Her er omkring 1000 gæster fra det officielle Danmark inviteret, ligesom flere nøgleinteressenter får lov at komme med til festlighederne.

Læs også
Sporarbejde begyndt på Danmarks første højhastighedsjernbane
Læs også
Sporarbejde begyndt på Danmarks første højhastighedsjernbane

Først i morgen den 1. juni vil Ringstedbanen åbne for almindelig drift.

Video: Se den nye bane oppefra. Artiklen fortsætter under videoen:

 

Længe undervejs

Den nye jernbane har været længe undervejs og blev vedtaget af Folketinget i 2010. Siden da har bygherren Banedanmark anlagt den nye dobbeltsporede, elektrificerede jernbane, som forbinder København og Ringsted over Køge.

Magnus Heunicke
Læs også
Første tog kørte over ny højhastighedsbane: - Vi var oppe og kysse danmarksrekorden
Magnus Heunicke
Læs også
Første tog kørte over ny højhastighedsbane: - Vi var oppe og kysse danmarksrekorden

Strækningen er bygget til, at togene kan køre med hastigheder på helt op til 250 km/t for persontog, hvilket gør den til Danmarks første højhastighedsbane. Prisen for den 50 kilometer nye jernbane løber op i 10 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under faktaboksen.

Ringstedbanen i tal

  • 180.000 sveller
  • 240 km skinner 
  • 270.000 ton skærver
  • 3,3 mio. m3 jord
  • 105.000 ton stål

Et forsinket projekt

Strækningen, der er det største jernbaneprojekt i 60 år, skulle have været taget i brug i december 2018, men i efteråret 2017 meddelte Banedanmark, at åbningen ville blive udskudt til maj 2019. Det blev begrundet med, at man ville sikre fem afgange i timen i hver retning på togstrækningen.

Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ringstedbanen får færre afgange end forventet
Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ringstedbanen får færre afgange end forventet

Men når banen åbner vil der blot køre to tog i timen i hver retning, ligesom togene vil køre langsommere, end planlagt. Det skyldes, at det nye signalsystem har givet problemer at installere i togene og skal af sikkerhedsmæssige årsager fungere, før toget kan køre de ellers planlagte 250 kilometer i timen og med den optimale brug af banen med flere tog i timen. Det forventes, at banen i 2020 kan rumme de lovede antal togafgange.

Ringstedbanen blev testet for første gang den 30. november 2018.

 

 


Nyhedsoverblik