DSV: Ringsted var for provensiel

Ifølge en ny bog så blev et kæmpe transport- og logistikcenter i Ringsted ikke til noget, fordi bygherren DSV ikke synes, at Ringsted var en passende placering for en international virksomhed.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Jublen var stor, da transportvirksomheden DSV i januar 2008 annoncerede, at den ville opføre et kæmpe transport- og logistikcenter med 1300 ansatte på en 400.000 kvadratmeter stor grund i Ringsted, der også skulle huse virksomhedens hovedsæde. Planerne blev som bekendt aldrig til noget. I september 2009 blev de skrottet.

Administrerende direktør Jens Bjørn Andersen - der et år forinden havde afløst Kurt Larsen, som stod fadder til planerne - forklarede dengang, at det skyldtes usikkerhed om byggemulighederne, fordi en borger havde klaget til Naturklagenævnet over lokalplanen. Siden blev den gængse opfattelse, at det var finanskrisen, der fik DSV til at finde en måde at slippe ud af projektet på.

Det er også en del af sandheden, men en ny bog, »Transportgiganten - historien om DSV«, afslører, at der også var en helt anden forklaring. Nemlig at Jens Bjørn Andersen ikke brød sig om placeringen, skriver DAGBLADET Ringsted.

- Da han kommer ind i billedet som ny direktør, støder han på planen. Men DSV's internationale hovedkontor skal fandeme ikke ligge i Ringsted. Det skal ligge i København. For som han sagde: Hvis det var en dansk virksomhed, ville Ringsted være rigtig. Men for en international virksomhed ville det være et forkert signal at sende. Og han siger direkte, at da chancen for at slippe ud pludselig bød sig, greb han den og sagde »Hak! Så slutter vi her«, fortæller den ene af bogens forfattere, Lorents B. Rasmussen.

- Det lød måske ikke pænt at sige det, men Ringsted var for provinsielt, supplerer medforfatter John Aagaard overfor DAGBLADET Ringsted.


Nyhedsoverblik