Danish Crown vildleder forbrugere

Slagterigigantens sloganer er på kanten af at være vildledning af forbrugerne, mener Forbrugerrådet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 

'Glade grise smager bedre', 'Smagen af trivsel og kvalitet' og 'Mere smag og velfærd'.

Sådan lyder vendingerne, når Danish Crown markedsfører tre af firmaets svinekødsprodukter, Antonius, Den Go'e Gris og Bornholmergrisen.

Men sloganer som de to er på kanten af at være vildledning af forbrugerne, mener Forbrugerrådet i forbindelse med, at rådets magasin Tænk i samarbejde med Dyrenes Beskyttelse lancerer en ny guide til indkøb af svinekød.

Det skriver metroXpress onsdag.

Guiden viser, at grisene, der leverer kødet bag de tre mærkevarer, i virkeligheden ikke har det meget bedre end deres konventionelle artsfælder.

»Når Danish Crown skriver, at Bornholmergrisen har ekstra meget plads at bevæge sig på, er det en sandhed med modifikationer. I virkeligheden har Bornholmergrise på 100 kilo kun 0,2 kvadratmeter mere plads end konventionelle grise, og de har langt under halvdelen af den plads, en økologisk gris har,« siger Pernille Fraas Johnsen fra Dyrenes Beskyttelse til Tænk.

Forbrugerrådet opfordrer Danish Crown til mere klart at kommunikere, præcis hvordan mærkegrisenes forhold og den kødkvalitet deres forhold producerer adskiller sig fra for eksempel frilandsgrise og økologiske grise.

»Selv om Danish Crowns budskaber ikke er i strid med sandheden, bevæger de sig meget tæt på vildledning, når de markedsfører deres mærkegrise. Det er problematisk, da mange forbrugere får et langt mere rosenrødt billede af grisenes opvækst end det reelle,« siger Forbrugerrådets formand, Camilla Hersom, til Tænk.

 


Nyhedsoverblik