Banedanmark undersøger tredje mulighed i Ringsted

Banedanmark sætter nu en hurtigere, men dårligere løsning i spil i forbindelse med anlæggelsen af Ringstedbanen ved Ringsted.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der har været stor uenighed om udbygningen af Ringstedbanen. Og hidtil har debatten gået på, hvorvidt udvidelsen skal være den såkaldte Vest-løsning, der går ind gennem et villakvarter, eller om man skal vælge den noget dyrere løsning, der går Øst om byen. Men nu smider Banedanmark endnu en mulighed på bordet.

Den nye løsning kaldes løsning 0+, og den benytter Ringsted station, hvor der i forvejen kører tog. Og derfor vil den kunne være hurtigere færdig.

Dårligere kapacitet og rejsetidgevinst

Med 0+ vil det kun være muligt for togene at køre igennem med 180 kilometer i timen i stedet for de mere end 200, som oprindeligt var planen. Til gengæld vil den løsning kunne være klar allerede i 2018, og det er derfor, at Banedanmark er begyndt at se nærmere på den løsning. Også selvom de anerkender, at den ikke er optimal.

- Dette forkorter anlægsperioden, så omkostningerne reduceres, men man opnår ikke samme kapacitet eller rejsetidsgevinst som ved en udfletning. Kapacitetsproblemet er ikke stort på kort sigt, men kan måske blive det på længere sigt. Men det bliver undersøgt nærmere, siger Martin Munk Hansen, der er områdechef i Banedanmarks afdeling for Anlægsudvikling.

Læs også: Beboere i Ringsted må leve med kaos ved broarbejde

Mangler VVM-undersøgelse

Banedanmark har endnu ikke lavet en såkaldt VVM-undersøgelse, hvor de blandt andet vurderer støjgener og naturforstyrrelser i forbindelse med den nye løsning . Det er også planlagt, at der kommer et borgermøde, med udgangspunkt i løsning 0+, men det er endnu ikke besluttet hvornår.

I sidste ende er det politikerne i Folketinget, der skal træffe beslutningen om, hvilken løsning der skal laves.


Nyhedsoverblik