V fastholder to undersøgelser af sjællandsk jernbane

Begge muligheder for en udvidelse af jernbanen på Sjælland skal undersøges til bunds, fastholder V.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er stadig et åbent spørgsmål, hvordan jernbanen mellem København og Ringsted skal udvides. Venstre er efter en kort flirt med tanken om at droppe undersøgelsen af den ene mulighed for udvidelsen vendt tilbage til det oprindelige ståsted.

- Vi har genovervejet sagen, men er nået frem til den konklusion, at vi kører undersøgelserne til ende. Jeg har kigget nøje på sagen de seneste dage og vendt den med vores interne trafikudvalg. Vi er så langt henne i undersøgelsesforløbet, at vi er nødt til at gøre det færdigt, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Infrastrukturkommissionen opfordrede i sidste uge til en hurtig løsning på de pladsproblemer, der er på skinnerne ind mod København. Der er to løsningsforslag, hvor det ene en ny jernbane over Køge til Ringsted, mens det andet er en udvidelse af den nuværende linjeføring over Roskilde.

DSB og Banedanmark opfordrede i kølvandet på kommissionens rapport til at bygge en ny jernbane over Køge, og derfor valgte Venstre at overveje, om der var grund til at lave en forundersøgelse af begge muligheder.

Debatten om de to linjeføringer får nu også sjællandske kommuner til at samle sig i grupper, der kæmper for lokalsamfundets interesser. Ni syd- og vestsjællandske kommer anført af Køge-borgmester Marie Stærke (S) ønsker en løsning med en ny jernbane over Køge. Den løsning vil nemlig være en fordel for de berørte kommuner, da de vil opnå bedre togforbindelser til hovedstaden.

Overfor står en kommune-gruppering bestående af Solrød, Greve, Holbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Lejre, Ringsted, Roskilde og Vallensbæk, der ønsker en udbygning af den nuværende strækning ved at anlægge et femte spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup.


Nyhedsoverblik