Trods store løfter må 'førerløse' busser ofte styres af mennesker

Selvom de skulle være selvkørende, så er de såkaldt førerløse busser ikke i stand til at køre uden hjælp fra et menneske.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Shuttle-busser fra franske Navya er et populært bud på den første selvkørende bil på offentlige veje. Men selvom de ifølge producenten er »100 procent selvkørende«, vil de måske aldrig køre uden en 'sikkerhedschauffør', skriver Ingeniøren. Faktisk er der endnu ikke set eksempler på, at busser eller andre køretøjer har været i stand til at køre i almindelig trafik uden den person, som skal stå klar til at overtage styringen, bekræfter Navya. Busserne er kendte fra blandt andet Køge Sygehus, hvor de har hjulpet til med transporten af passagerer mellem sygehusets afdelinger. 

- Vi ville jo gerne have noget mere. Men vi vidste fra starten, at der var tale om uafprøvet teknologi, siger ressourcedirektør Eskil Thuesen fra Movia til mediet. Selskabet har eksperimenteret med busserne på sygehuset - men kun indendørs. Eskil Thuesen giver da også udtryk for en vis utålmodighed med busserne.

Ifølge Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, tyder intet på, at førerløse shuttle-busser endnu kan spille den tiltænkte rolle som et billigt bindeled mellem start- og slutdestinationer og den kollektive trafik. Og han mener, der har været meget varm luft i omløb fra producenter og leverandører:

- Man har gjort meget ud af at få det til at lyde, som om vi befinder os i fremtiden om lidt, så det gjaldt om at komme med. Og det er der åbenbart nogle, der falder for, siger han til Ingeniøren.

Se et indslag fra dengang, da Region Sjælland indledte forsøgene med førerløse busser.

Nyhedsoverblik