Ringsted er et knudepunkt for togtrafikken i hele Danmark. Og derfor går det ikke, at stationen lige nu er en flaskehals for togtrafikken i landet.
Det sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) på et pressemøde fredag, der kom i forlængelse med et online-møde mellem en række borgmestre, regionsrådspolitikere, erhvervsfolk og organisationsfolk fra hele Region Sjælland.
- Flaskehalsen bliver kun større, når Femern åbner. Der er fem forskellige bud på, hvad der kan gøres - og jeg tror meget sikkert, at området komme til at indgå i en kommende plan for grøn mobilitet, sagde ministeren på mødet.
Artiklen fortsætter under billedet.
Regionale politikere er enige
Borgmestrene og politikerne i Region Sjælland er blevet enige om at prioritere de mange ønsker til infrastruktur i regionen.
Her er færdiggørelsen af motorvejen til Kalundborg på en klar førsteplads, mens en opgradering til motorvej af rute 54 til Næstved, den såkaldte gedesti, er anden prioritet.
I prioriteringen fra politikerne i Region Sjælland nævnes situationen omkring Ringsted ikke - men Region Sjælland havde en forbedret kollektiv trafik med som et punkt til mødet med ministeren.
Og selvom transportministeren ikke ville give løfter i forbindelse med mødet, så roser han, at de sjællandske politikere står så stærkt sammen om at kæmpe for trafikforbedringer i området.
- Jeg vil gerne rose tydeligheden i regionens prioritering. Og det er klart, at det gør indtryk, når et enigt Sjælland går ud med dette og står skulder ved skulder, selvom der er så store forskelle i regionen. Men det betyder ikke, at Folketinget så bare vil gøre det, siger Benny Engelbrecht.
En motorvej ville altså betyde utrolig meget for vores konkurrencekraft
Vil have en bred aftale
Benny Engelbrecht fastslår, at han ikke kan love, hvad der kommer med i en endelig plan for området.
- Målet er at lave en bred politisk aftale. Men der er ikke noget i disse forslag, som er dårligt, eller som vi ikke ser kan komme med, siger han.
Han fremhæver, at det er en styrke, at erhvervslivet på Sjælland er med i diskussionerne, og konstruktivt argumenterer for, hvordan det kan skabe vækst og udvikling.
- Vi har 180-190 lastbiler ind og ud af virksomheden hver eneste dag. Hvert tredje minut kører der en lastbil af sted herfra. Den skal køre og balancere på "Gedestien" hele vejen ud til motorvejen, og det koster altså ekstreme forsinkelser for os, siger Mads Elming, salgs- og marketingdirektør i Ardagh Glass Holmegaard, for eksempel om manglen på en motorvej mellem Næstved og Rønnede.
- En motorvej ville altså betyde utrolig meget for vores konkurrencekraft, men også for vores mulighed for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
Artiklen fortsætter under billedet.
Ministeren fastslår da også, at det ikke kommer til at skade mulighederne for at bygge lokale motorveje, at der efter alt at dømme skal etableres et større jernbaneprojekt omkring Ringsted.
Han nævner dog Femern-forbindelsen som noget, der kan få betydning i mange af de sjællandske projekter.
- Mange af projekterne på Sjælland har på en eller anden måde relation til dette store projekt, siger han, men påpeger, at det ikke kun handler om asfalt på veje - men også om at forbedre den kollektive trafik og udbygge eksempelvis cykelstier på Sjælland.
Langsigtet plan
Ministeren siger samtidig, at det for ham er afgørende, at der vil være langsigtede brede planer på området i fremtiden.
- Der skal skabes en politisk opbakning til planerne. Infrastruktur er for vigtigt til, at der skal gå partipolitik i det. Beslutningerne, der træffes, skal kunne overleve de kommende Folketingsvalg - uanset hvem der vinder valgene, siger han, og tilføjer, at målet er at skabe en løbende plan for udbygningen af trafikken i Danmark, som i princippet aldrig løber ud.
- Lige nu har vi ikke en plan, og det er ikke godt. Der skal altid være planer. Det fortjener vi, siger han.