Sundhedsvæsnet rykker tættere på borgeren: Kun fantasien sætter grænser, lyder det fra regionen

Det er kun fantasien, der sætter grænser. Sådan lyder det fra regionsrådsformanden om de nye digitale løsninger inden for sundhedsvæsnet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er i virkeligheden den eneste rigtige løsning for sådan nogle patienter som mig.

Sådan lyder det fra 79-årige Vibeke Pedersen. Hun er KOL-patient, og så er hun en del af Odsherred Kommune og Region Sjællands nye tiltag – nemlig E-klinikken.

Med E-klinikken kan borgere som Vibeke Pedersen spare en tur på hospitalet, da hun selv måler sin lungekapacitet.

Formålet er at spare patientens og sygehuspersonalets tid.   

quote Det er vitterligt kun fantasien, der sætter grænser i sidste ende

Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland

Og det er alt sammen en del af det borgernære sundhedsvæsen, som i disse år er under en stor forandring i Region Sjælland, fortæller Heino Knudsen (S), regionsrådsformand i Region Sjælland.

- Grundlæggende arbejder vi med hele E-hospitalstanken på række områder, siger han og fortsætter:

- Det, vi gør konkret lige nu, er, at vi arbejder på en plan for det nære sundhedsvæsen. Hvordan kan vi løse flere opgaver tættere på borgeren? Og det er jo en plan, som vi skal behandle og vedtage i løbet af foråret 2019.

E-klinik
Læs også
Danmarks første E-klinik:
Vibeke måler selv sin lungekapacitet og sparer turen til hospitalet
E-klinik
Læs også
Danmarks første E-klinik:
Vibeke måler selv sin lungekapacitet og sparer turen til hospitalet

Kun fantasien sætter grænser

Hvad er det næste step?

- Der er en række muligheder i det her. En mulighed kan jo være, at man kan få en ambulant kontrol på sit lokale sundhedscenter, men via en skærm til en læge, der sidder et helt andet sted i vores region. Og det er vitterligt kun fantasien, der sætter grænser i sidste ende. Fagligheden skal jo altid være i top, og sikkerheden skal være i top for vores patienter, siger Heino Knudsen.

- Så i virkeligheden tror jeg ikke, man kan sige, hvad der ligger lige foran, for der er rigtig mange muligheder i den digitale dagsorden.

Hvis man ikke har mod eller mulighed for at træde ind på den digitale bane, så findes de klassiske tilbud stadig, lyder det fra regionsrådsformanden.

Morten Frejl, direktør for Danske Patienter
Læs også
Patientformand roser særlig behandling i eget hjem - men frygter en spareøvelse
Morten Frejl, direktør for Danske Patienter
Læs også
Patientformand roser særlig behandling i eget hjem - men frygter en spareøvelse

Hvilke overvejelser gør I jer om, at liv og død ikke kommer til at afhænge af teknik?

- Det gør vi os naturligvis overvejelser om i hvert enkelt nye tilbud, vi kommer til at arbejde med på det her digitale område. Vi skal være sikre på, at teknikken er 100 procent i top, siger Heino Knudsen.

- Nu bor jeg selv i Nakskov, det kunne også være, hvis man bor i Kalundborg eller Korsør og man skulle til i kontakt med en læge på for eksempel vores universitetshospital. Så i stedet for at køre den lange vej til Køge eller Roskilde, har man mulighed for at lave konsultationen lokalt. Så sådan nogle løsninger er jo ikke farlige på den teknologiske bane, og der har vi faktisk teknologien til at løse i dag.

Organisation frygter spareøvelse

Hos Danske Patienter, en paraplyorganisation for patient- og pårørendeforeninger i Danmark, er man positive overfor udviklingen. Men det må ikke blive en spareøvelse, lyder det.

- Vi er bare bange for, at man siger, nu skal man spare så og så meget og begynder at presse borgerne ud i at skulle gøre tingene selv. Dermed ved vi, at der kan komme en modstand ved nogle sundhedspersoner, der bliver bange for at miste jobbet. Det her er positivt, men det skal gøres på den rigtige måde, hvor man træffer beslutningen mellem lægen og patienten, om hvad der er bedst for patienten. Er det hjemmet eller hospitalet? Så tror vi på, at det en rigtig udvikling, siger Morten Freil, direktør for Danske Patienter.

Geriatrisk team sygehus holbæk
Læs også
Sundhedsteam hjælper borgere i deres eget hjem: - Det er mere afslappet
Geriatrisk team sygehus holbæk
Læs også
Sundhedsteam hjælper borgere i deres eget hjem: - Det er mere afslappet

Heino Knudsen tør ikke sige, hvor mange penge Region Sjælland sparer ved at tilbyde digitale løsninger.

- Vi har valgt at sætte fuldt fokus på det her. Ikke for – i første omgang – at spare penge, men for at tilbyde borgerne bedre løsninger i fremtiden, siger regionsrådsformanden.

- Når det så er sagt, så vil vi gerne spare. Spare på borgernes tid, personalets tid, men vi vil ikke spare på trygheden eller kvaliteten. Fokusset på digitale løsninger er jo netop, at borgerne skal få en løsning, der er bedre og bedre end den, de kunne få i forvejen – og i det tilfælde hvor det ikke er muligt, så er der stadig det klassiske tilbud, der er gældende.


Nyhedsoverblik