Storstrømsbroen er næsten færdigrepareret

Banedanmark forventer, at Storstrømsbroen igen kan åbnes for almindelige passagertog i starten af det nye år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når Storstrømsbroen er blevet forstærket med 22 gigantiske spændeskruer, vil den igen kunne klare alle typer af almindelige passagertog.

De 16 af forstærkningerne er på plads. Reparationerne vil helt være færdig i løbet af december, og i starten af det nye år er broen igen parat til at klare den trafik, som foregik før, der blev konstateret revner i broens stålkonstruktion i oktober.

Det oplyser Banedanmark på en presseorientering fredag.

Mandag den 20. november blev broen åbnet for lette tog, og før man giver grønt lys for alle øvrige typer af passagertog, vil Banedanmark gennemføre en genberegning af broens bæreevne.

- Vi går med livrem og seler, men forventningen er, at broen er klar i starten af det nye år, siger Søren Boysen, der er områdechef for teknisk drift i Banedanmark.

Hver spændeskrue, også kaldet et åg, består af to stålplader på hver 450 kilo. Pladerne er placeret henholdsvis over og under broens to hoveddragere, som løber langs broen.

De 11 revner på mellem 17 og 60 centimeter er konstateret de steder, hvor broens svævedel hviler på den faste del.

Ved hver revne bliver der spændt to åg sammen med hver fire trækstænger, som tilsammen giver et tryk på 400 ton pr. åg.

Banedanmark skal nu i gang med et stort projekt, som går ud på at vurdere, om det kan lade sig gøre og i givet fald betale sig at forstærke broen yderligere, så den også kan holde til den godstogstrafik, som vil komme, når den faste forbindelse over Femern Bælt står færdig i 2020.

Senest i 2012 skal Banedanmark beslutte, om det er nødvendigt at bygge en ny bro eller tunnel til togtrafikken mellem Sjælland og Falster.

/ritzau/


Nyhedsoverblik