Spærrede motorveje øger behov for nye veje

Det sker oftere, at motorveje spærres af. Det øger behovet for nye veje, der skal give alternative ruter i forbindelse med spærringer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Politiet vælger i stigende grad at spærre motorveje af, når der sker ulykker. Det øger behovet for ny motorvejskorridorer for at undgå situationer, hvor en vej kan være lukket i flere timer og blokere trafikken.

Der er således brug for endnu en motorvej rundt om København og sydpå mod Gedser, siger vej- og trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen til Ritzau.

Denne motorvej er en nødvendighed for at klare den trafikvækst, som Vejdirektoratet forventer. Skal de eksisterende veje tage al væksten vil en biltur fra København til Næstved i 2015 tage mellem to og tre timer. I forvejen er gennemsnitshastigheden på motorvejen syd for København faldet helt ned til 38 km/t i myldretiden.

- Det er noget, der kommer til at betyde meget for den enkelte dansker. Hvis det var sket på en gang, ville der blive oprør, men vi mærker det ikke på samme måde, når der kommer lidt efter lidt, siger Knud Erik Andersen.

- Tidligere kunne man nøjes med at lukke det ene spor ved en ulykke og lade trafikken fortsætte i det andet. Nu er trafikken vokset, og så bliver det sværere. Derudover oplever vi også en tendens til, at folk ikke har den fornødne respekt og ikke sætter farten ned. Det oplever vi også ved vejarbejder, og derfor er man nødt til oftere at spærre hele motorvejen. Det bliver man nødt til at tage med ind i overvejelser for, hvordan vi skal indrette vores veje, for vi kan ikke være afhængige af, at motorvejen ikke må lukke ned i ni eller ti timer, siger trafikchefen.


Nyhedsoverblik