Sjællands kyster lever livet farligt

Selvom farvandet omkring Sjælland er blandt verdens tættest befærdede, er det danske beredskan til at bekæmpe forurening til søs blandt de dårligste i hele Øste

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvert år passerer omkring 60.000 skibe forbi Sjælland via Storebælt eller Øresund ind i Østersøen. Men trods den tætte trafik er det danske beredskab til at bekæmpe forurening til søs et af de dårligste i hele regionen. Det skriver Politiken i dag.

Ifølge avisen er Søværnets fire miljøskibe forældede, ineffektive og så mangelfulde, at de ikke ville blive godkendt til forureningsbekæmpelse, hvis de var civile fartøjer. Og flydespærringerne, der skal inddæmme olien til havs, virker ikke i blæsevejr eller isfyldt farvand.

- Det er beskæmmende, at der er så stort et misforhold mellem kvaliteten af vores udstyr og så den risiko, vi lever med. Når vi er mest udsat, bør vi selvfølgelig også have det bedste udstyr, siger Henning Mørk Jørgensen, der er havbiolog i Danmarks Naturfredningsforening, til Politiken.

Ifølge en undersøgelse, som ingeniørvirksomheden Cowi har udarbejdet for alle Østersølandene, er risikoen for alvorlige udslip af giftige olier og kemikalier langt større i de snævre og vanskelige danske farvande, end i resten af Østersøregionen. Undersøgelsen konkluderer videre, at man kan forvente alvorlige udslip hvert 11. år på størrelse med 'Baltic Carrier-katastrofen' i 2001, der sendte 2.400 ton olie ud ved Møn med 20.000 døde fugle og oprydning for 100 mio. kr. til følge.

Den øverst ansvarlige for beredskabet under Søværnets Operative Kommando er forsvarsminister Nick Hækkerup. Han erkender, at de danske miljøskibe er udslidte:

- Derfor er beredskabets fremtid også højt på dagsordenen, når vi forhandler om, hvordan fremtidens forsvar skal se ud, siger han til Politiken.


Nyhedsoverblik